Fehac: Effect van de oldtimermaatregel

De oldtimermaatregel heeft geen 120 miljoen euro opgeleverd, maar slechts 30 miljoen. Dat zei Pieter Omtzicht, kamerlid voor het CDA, gisteravond tijdens de Algemene Ledenvergadering van de Fehac.

Omtzigt is al langer kritisch ten aanzien van de oldtimermaatregel, en heeft ook nu twijfels bij de verklaring die staatssecretaris Wiebes geeft over de effecten ervan. "De Tweede Kamer is gigantisch misleid. De staatssecretaris haalt kunstgrepen uit om te doen alsof hij 120 miljoen euro heeft binnengehaald met de oldtimermaatregel. Maar in feite is het maar 30 miljoen."

60.000 auto's

Omtzigt sprak gisteravond tijdens de Algemene Ledenvergadering van de Fehac voor bijna 250 vertegenwoordigers van oldtimerclubs. "De staatssecretaris doet alsof u 70.000 klassiekers van de weg hebt gehaald en dat u die hebt vervangen door 60.000 moderne, schone auto's." Maar in feite heeft de staatssecretaris verkeerde gegevens gebruikt. "Die 60.000 moderne auto's waar nu motorrijtuigenbelasting voor wordt betaald, zijn auto's die vanwege hun lage CO2-emissie waren vrijgesteld van mrb. Dat heeft dus niets met de oldtimerregeling te maken."

Opwobben

Wat Omtzigt vooral steekt is het feit dat er nu resultaten van het amendement Van Vliet uit 2012 worden gepresenteerd als effecten van de oldtimermaatregel uit 2013. Het amendement dat was geïnitieerd door PVV-kamerlid Roland van Vliet hield onder meer in dat de vrijstellingsleeftijd voor auto's werd verhoogd van 25 naar 30 jaar. "De import van oude diesels was daardoor al gehalveerd", zegt Pieter Omtzigt. En hij roept de zaal op om dit nog eens uit te zoeken. "U moet dit maar eens opwobben", zegt hij, doelend op de informatie over de effecten van het amendement Van Vliet.

Haalbaar

Al is hij kritisch over de effecten van de oldtimermaatregel, Pieter Omtzigt blijft ook realist. "Bij het bestrijden van deze maatregel moet je ook kijken wat er politiek haalbaar is", betoogt hij. "Op zich kan ik me goed voorstellen dat de mrb-vrije leeftijd wordt verhoogd van 25 naar 30 jaar. Sterker nog, ik heb het amendement Van Vliet destijds ook gesteund. En dat oldtimers die onder de overgangsregeling vallen 's winters drie maanden niet mogen rijden, lijkt me ook niet zo'n probleem."

Alternatief

Omtzigt drukt de oldtimerclubs op het hart om actie te ondernemen. "De 60-dagen kaart is al ter sprake gekomen, dat is op zich een goed voorstel. Je moet alleen oppassen met oplossingen in de ict-sfeer, want die willen bij de overheid nog wel eens misgaan." De oldtimerwereld kan het beste zelf met een voorstel komen, zegt Omtzigt. "Maak een alternatief plan waarbij diesel en lpg-auto's van 30 tot 40 jaar oud ook onder de overgangsregeling vallen en laat dat doorrekenen. Leg dat vervolgens aan de partijen voor."
 
Link naar Fehac (Federatie Historische Automobiel- en Motorfietsclubs)
 
 
[ Bron: Fehac ]
U moet inloggen om te kunnen stemmen op dit artikel.
Gemiddelde (0 Stemmen)
De gemiddelde waardering is 0.0 sterren van de 5.

0 reacties
Nog 1500 karakters

                   

Agenda

Meer agenda