De keerzijde van rechtsbescherming
Maatregelen moeten risico op ondermijning bij Belastingdienst verkleinen
De Hoge Raad oordeelt dat het onbegrijpelijk is dat de rechtbank in verzet oordeelt dat zij geen aanleiding ziet om het beroep mede te beschouwen als een beroep tegen het uitblijven van een beslissing op de verzoeken om ambtshalve vermindering van de aanslagen 2016.
De Hoge Raad geeft uitleg over het begrip ‘nieuwe jurisprudentie’ in het kader van verzoeken om ambtshalve vermindering. Een redelijke uitleg van de regels over nieuwe jurisprudentie brengt mee dat de inspecteur niet kan weigeren een aanslag ambtshalve te verminderen indien hij bij het opleggen van die aanslag is uitgegaan van een rechtsopvatting waarvan hij redelijkerwijs niet mocht menen dat die juist was.
De Hoge Raad oordeelt dat de omstandigheid dat de CO2-uitstoot van gelijksoortige binnenlandse en buitenlandse auto’s door de restantvoorraadregeling afwijkt, leidt alleen dan niet tot strijd met art. 110 VWEU, indien de voor de buitenlandse auto te heffen BPM wordt berekend naar de CO2-uitstoot die is vastgesteld volgens de methode die voor de belastingplichtige het meest voordelig is.
De Hoge Raad wijst het wrakingsverzoek af, omdat hetgeen daarin aangedragen niet de daaruit door X getrokken conclusie rechtvaardigt dat de betrokken raadsheren vooringenomen zijn en evenmin dat daarvoor een objectief gerechtvaardigde vrees bestaat.
Hof Amsterdam oordeelt dat X niet aannemelijk maakt dat de inbrengwaarde van het bedrijfspand hoger is dan € 1,5 mln. Er is dan ook geen reden om de beginbalans van de TBS te corrigeren op grond van de foutenleer in het jaar 2015.
Rechtbank Zeeland-West-Brabant stelt vast dat de definitieve aanslag IB/PVV geautomatiseerd is opgelegd zonder de reactie van X op het informatieverzoek af te wachten. Dit is volgens de rechtbank een kenbare fout die hersteld kan worden met een navordering als daardoor te weinig belasting is geheven.
Elke dag het actuele fiscale nieuws van TaxLive in uw mailbox en op vrijdag de special Hoge Raad.
Het 'Handboek Loonheffingen 2024' van de Belastingdienst is beschikbaar. In het handboek staat informatie over de loonheffingen voor dit jaar.
Staatssecretaris Marnix van Rij (Financiën) wil niet reageren op een belastingconstructie van kunstmestproducent OCI die de Nederlandse schatkist in drie jaar tijd zo'n 750 miljoen euro heeft gekost. Hij wijst op artikel 67 van de Algemene wet inzake rijksbelastingen, die hem verbiedt in te gaan op individuele belastingplichtigen.
De Tweede Kamer onderschrijft in grote meerderheid de bevindingen en aanbevelingen van de parlementaire-enquêtecommissie die onderzoek deed naar het fraudebeleid en het toeslagenschandaal als onderdeel daarvan. De tweede partij, GroenLinks-PvdA, diende zo'n motie in, waar bijna alle partijen zich achter schaarden. De grootste partij, de PVV, ging er niet in mee. Een handtekening van Forum voor Democratie, dat ook niet meedeed aan het debat, ontbreekt eveneens.
Opinie
De keerzijde van rechtsbescherming
Burgers moeten worden beschermd tegen een al te inhalige overheid. Daar staat tegenover dat iedereen zijn wettelijke verplichting moet nakomen om bij te dragen aan de schatkist. Ik heb het idee dat het evenwicht hier zoek aan het raken is. We zijn een beetje als verwende kinderen geworden die al te snel onrecht ervaren, terwijl de rechter zich geen strenge opvoeder toont.
Al aan DAC7 geDACht
Eind januari 2024 verliep de deadline voor het indienen van de eerste DAC7- rapportage: die over 2023. Deze rapportageplicht geldt voor platformexploitanten.
Vermogenswinstbelasting
Afgelopen week debatteerden de fiscale woordvoerders in de Tweede Kamer met staatssecretaris Van Rij over box 3. Het was de bedoeling om tijdens dit debat te spreken over de reacties op de internetconsultatie over het wetsvoorstel werkelijk rendement box 3.
Werken op het snijvlak van fiscaliteit en gedragswetenschappen: 'een goede adviseur luistert ook naar wat er niet wordt gezegd’
Het advieswerk past goed bij Ilona van den Eijnde, omdat ze creatief is, graag puzzels oplost en een brede belangstelling heeft. "Je moet snappen wat er gebeurt als er een boot dwars komt te liggen in het Suezkanaal of als er een pandemie uitbreekt. Als adviseur krijg je te maken met zaken die niet specifiek met fiscaal recht te maken hebben."
Fiscalist en agrokenner Robin Nijhuis: ‘Agro-dossiers verdienen meer aandacht!’
Wat het mooie is aan mijn vak? Agro-fiscalist Robin Nijhuis aarzelt geen moment en wijst op het persoonlijke in zijn branche. “Je zit direct met de ondernemer aan tafel en niet met een of andere manager in een hoge kantoortoren. En je praat over veel geld en een groot vermogen waar fiscaal iets mee moet gebeuren, vooral bij een bedrijfsopvolging, bedrijfsverplaatsing of staking van de onderneming.” In een podcast gaat Nijhuis in gesprek met directeur fiscale zaken van het Register Belastingadviseurs Sylvester Schenk over de fiscale uitdagingen in de ‘agro business’. Niet alleen de grote (agrofiscale) dossiers komen langs maar ook zo iets exotisch als ‘vruchtwisseling’.
‘Het douanerecht is een klein wereldje maar wel breed en concreet’
Bij toeval rolde Martijn Schippers in het douanerecht, maar sinds hij zich dit eigen heeft gemaakt, wil hij niets anders meer. Het is breed en concreet. Ook de combinatie van wetenschap en praktijk bevalt hem goed. "Met de dynamiek van EY en de diepgang van de universiteit heb ik 'the best of both worlds'.”