"Vanaf 2025 moeten eigenaren van elektrische auto’s motorrijtuigenbelasting betalen. Elektrische autobezitters zijn daardoor straks duur(der) uit vanwege het zwaardere gewicht van een elektrische auto. Voor de motorrijtuigenbelasting wordt naast de brandstof namelijk naar gewicht gekeken. De hogere motorrijtuigenbelasting zorgt ervoor dat particulieren terughoudend zijn met de overstap naar een elektrische auto", zegt ING-expert Erik Slaaf.

Als aanpassing van de motorrijtuigenbelasting uitblijft zal dat volgens Slaaf een negatief effect hebben op de elektrificatie van het Nederlandse wagenpark terwijl dit juist hard nodig is om de duurzaamheidsdoelstellingen van de overheid te bereiken.

De meerderheid van de verkochte elektrische auto’s (57 procent) in 2023 viel in een leasecontract. Vergroeningsdruk bij bedrijven zorgt ervoor dat elektrificatie bij de zakelijke lease doorzet. Bedrijven kunnen met elektrische auto’s op een eenvoudige en relatief goedkope manier de uitstoot van hun zakelijke verkeer verminderen. Bijkomend voordeel is dat zo ook de CO2-uitstoot van het woon-werkverkeer omlaaggaat. Vanaf 1 juli 2024 zijn bedrijven met meer dan 100 werknemers verplicht te rapporteren over het woon-werkverkeer van medewerkers.

Voor particulieren ligt dat anders, zo stelt Slaaf. Ondanks de recente prijsdalingen zijn elektrische auto’s nog steeds duurder dan brandstof aangedreven auto’s. De aanschafsubsidie van 2.950,00 euro neemt dat prijsverschil niet weg. Daarnaast kan de prijs per en afstand tot een laadpaal enorm verschillen. In recent onderzoek van de RVO gaf 54 procent van de elektrisch rijdende particulieren aan over te stappen als de huidige motorrijtuigenbelasting regelgeving gehandhaafd blijft.

Bron: ING

Informatiesoort: Nieuws

Rubriek: Belastingheffing van motorrijtuigen

253

Gerelateerde artikelen