Het heeft zes Belastingpakketten geduurd. Maar goed, dan is er ook echt wat veranderd met de werkkostenregeling, vanaf 2015 dé enige regeling voor vergoedingen en verstrekkingen in de loonsfeer. Ik ga ervan uit dat de Eerste Kamer dit feestje van beoogde administratieve lastenverlichting niet meer gaat verstoren. Over feestjes gesproken, dat is nu juist een groot struikelblok in de werkkostenregeling. Een feestje op de werkplek is onbelast en buiten de werkplek kost het 80% extra, tenzij er nog vrije ruimte is. Hetzelfde geldt voor parkeren. Is dat rechtvaardig? Het is maar vanuit wiens gezichtspunt je het bekijkt.

Tegelijk met de werkkostenregeling is het wetsvoorstel uniformering loonbegrip aan de Tweede Kamer aangeboden. Dit andere pareltje van administratieve lastenverlichting zorgt vanaf 2013 voor een eenvoudiger salarisstrookje. Maar na de invoering moest de Staatssecretaris van Financiën verscheidene keren in debat met de Tweede Kamer, omdat bepaalde groepen onaangenaam waren getroffen door de Wul. Is dat rechtvaardig? Het is maar vanuit wiens gezichtspunt je het bekijkt.
 
De autokostenfictie is ook een mooi voorbeeld van eenvoudige wetgeving. Ten minste als ik die regeling opzoek in mijn eerste belastingpocket uit 1988. Nog geen halve bladzijde. Gewoon een bijtelling van – toen – 20% over de cataloguswaarde, tenzij blijkt dat de auto uitsluitend of nagenoeg uitsluitend ten behoeve van de onderneming of het verrichten van arbeid wordt gebruikt. Tegenwoordig is dat wel anders. Art. 13bis Wet LB vult bijna vier bladzijden en telt maar liefst 28 leden met verschillende tarieven! Is dat rechtvaardig? Het is maar vanuit wiens gezichtspunt je het bekijkt.
 
Ik durf er bijna niet over te beginnen: de VAR. Inmiddels bestaat ongeveer 10% van de werkenden uit zelfstandigen zonder personeel. En die werken vaak met een VAR. Wel een eenvoudige regeling. Je vraagt de ‘goede' VAR aan en je kunt als zzp'er aan het werk. Zonder ‘goede' VAR heb je minder kans op werk. De VAR dreigt nu aan haar eigen succes ten onder te gaan. Is dat rechtvaardig? Het is maar vanuit wiens gezichtspunt je het bekijkt.
 
De degressief werkende arbeidskorting en algemene heffingskorting leiden voor velen in 2015 tot een bijbetaling op hun belastingaanslag over 2014. Grote commotie in de media en in de Tweede Kamer, maar de Staatssecretaris van Financiën komt met een glasheldere uitleg. Toch blijft het feit dat burgers moeten bijbetalen. Is dat rechtvaardig? Het is maar vanuit wiens gezichtspunt je het bekijkt. In 2015 wordt de bijbetaling op de aanslag wél voorkomen door hiermee al in de loonbelastingtabellen rekening te houden. Wederom chocoladeletters in de krant en Kamervragen over het lagere netto vakantiegeld dat werknemers als gevolg van de aangepaste loonbelastingtabellen ontvangen in 2015. Is dat rechtvaardig? Wederom: het is maar vanuit wiens gezichtspunt je het bekijkt.
 
Was de fiscaliteit maar eenvoudig en tegelijk rechtvaardig. U en ik, wij weten dat die twee zo moeilijk samengaan. Maar hoe komt het toch dat wij keer op keer door de politiek worden getrakteerd op eenvoudiger en rechtvaardige belastingheffing? Ik wacht met smart op de stelselherziening.

 

Informatiesoort: Uitvergroot

Rubriek: Belastingrecht algemeen

Dossiers: Prinsjesdag 2014

11

Gerelateerde artikelen