Op 3 april 2024 is nummer 16 van Vakstudie Nieuws verschenen. In deze aflevering zijn de volgende belangrijke zaken opgenomen:

  • Voor omzetting aanmerkelijkbelangverlies in belastingkorting is tarief van jaar waarop verzoek ziet doorslaggevend
    Rechtbank Gelderland oordeelt uitsluitend relevant is voor welk jaar om omzetting is verzocht. Dat wil zeggen welk jaar wordt gekozen als eerste jaar waarin verrekening plaatsvindt. (punt 4)
  • Fraus legis en art. 10a Wet VPB 1969
    De Hoge Raad oordeelt dat, in geval het doorslaggevende oogmerk voor de wijze van verstrekken van geldleningen is het verijdelen van verbondenheid in de zin van art. 10a lid 4 Wet VPB 1969, de renteaftrek wordt geweigerd op grond van fraus legis. (punt 8)
    Ten aanzien van een Nederlandse retailketen concludeert A-G Wattel dat sprake is van fraus legis. (punt 9)
    In de zogenoemde koffiezaak is de rente, ondanks ondanks fraus legis, toch deels aftrekbaar (punt 10)
  • Zonder overlegging dividendnota’s geen recht op teruggaaf dividendbelasting
    Hof ’s-Hertogenbosch oordeelt dat X geen recht heeft op teruggaaf van dividendbelasting. X overlegt namelijk geen dividendnota’s, zodat zij niet aannemelijk maakt dat, en zo ja hoeveel, Nederlandse dividendbelasting is ingehouden. De Hoge Raad verklaart het beroep in cassatie zonder nadere motivering ongegrond (art. 81 Wet RO). (punt 11 en 12)
  • Ook recht op BTW- teruggaaf bij onjuist tarief op consumentenprestaties
    Het Hof van Justitie EU oordeelt dat Polen in strijd met het EU- recht handelt door een BTW-teruggaaf te weigeren wanneer geen facturen, maar fiscale kassabonnen zijn uitgereikt. Ondanks de toepassing van een te hoog BTW- tarief mag belanghebbende een verzoek tot terugbetaling indienen. (punt 16)
  • Grote rol rechter- commissaris voor waarborg verschoningsrecht in opsporingsonderzoek
    De Hoge Raad formuleert na prejudiciële vragen vuistregels voor de bescherming van het verschoningsrecht als het strafrechtelijk onderzoek is gericht tegen een ander dan de verschoningsgerechtigde, terwijl op voorhand niet duidelijk is of en, zo ja, in hoeverre de gevorderde gegevens van bijvoorbeeld de aanbieder van een communicatiedienst onder een functioneel verschoningsrecht vallen. (punt 21)

Producten: Inhoudsopgave V-N

88