Bijna 14 procent van alle personenauto's in Nederland is deels of volledig elektrisch, melden brancheorganisaties BOVAG en RAI Vereniging. Vijf jaar geleden besloeg het aantal elektrische en hybride auto's nog 3,7 procent van het wagenpark. Tegelijkertijd is ook waakzaamheid geboden. De afbouw van fiscale voordelen en subsidies kan ervoor zorgen dat de groei van de verkoop van elektrische auto's in Nederland stagneert, zei Huub Dubbelman van RAI Vereniging.

Van de 9,4 miljoen personenauto's die begin 2024 geregistreerd stonden in Nederland zijn meer dan 1,3 miljoen auto's volledig elektrisch of hybride. Met name de laatste paar jaar ging het hard. Zo werden er vorig jaar 113.961 nieuwe stekkerauto's gekocht, een plus van 56 procent ten opzichte van een jaar eerder. Ook is er meer vraag naar hybride auto's, "met als resultaat dat ruim twee derde (68 procent) van alle nieuw geregistreerde auto's in meer of mindere mate elektrisch is", stellen de brancheorganisaties.

"Het is evident dat deze ontwikkeling positieve effecten heeft op de CO2-uitstoot." Nederland behoort volgens BOVAG en RAI tot de Europese lidstaten met de laagste gemiddelde CO2-uitstoot per nieuw verkochte auto, na Zweden, Finland en Denemarken.

De aanschafprijs van een nieuwe auto was begin dit jaar gemiddeld 48.118 euro, ongeveer 2000 euro meer dan vorig jaar. Per brandstofsoort zijn er grote verschillen. Een dieselpersonenauto is gemiddeld het duurst: 92.117 euro. Een plug-in hybride kost gemiddeld 74.553 euro, een volledig elektrische auto 52.439 euro. Een benzineauto is met 35.373 gemiddeld wat goedkoper.

Uit de cijfers over de autoverkoop in september van dezelfde brancheclubs bleek eerder dat het aantal elektrische wagens dat op kenteken werd gezet aanzienlijk hoger lag dan een jaar eerder. Consumenten waren afwachtend, maar bedrijven maken duidelijk werk van het elektrificeren van hun wagenpark.

In andere landen daalt de verkoop van elektrische auto's de laatste tijd juist. Dat komt volgens kenners doordat veel overheden hun stimuleringsmaatregelen voor elektrische wagens afbouwen. Ook de kwakkelende economie in sommige delen van de wereld speelt een rol.

In Nederland geldt voor elektrische auto's nu nog een vrijstelling van de motorrijtuigenbelasting. Dat voordeel wordt de komende jaren in stappen afgebouwd. In het Belastingplan 2025 staat dat vanaf 1 januari 2026 voor emissievrije personenauto’s een aangepaste tariefkorting van 25 procent geldt in de motorrijtuigenbelasting. Vanaf 2030 vervalt de korting.

Ook België gaat het belastingvoordeel van elektrische auto's afbouwen, berichtte AutoWeek onlangs. Vlaanderen schrapt de fiscale voordelen voor EV’s. Ook de Vlaamse EV-subsidie wordt zo snel als juridisch mogelijk geschrapt. De gewesten Brussel en Wallonië hebben besloten om de zogenoemde inschrijvingstaks, een soort BPM die de kentekenhouder zelf betaalt na inschrijving, te hervormen vanaf 1 juli 2025.

Bron: ANP/AutoWeek/Redactie TaxLive

Informatiesoort: Nieuws

Rubriek: Belastingheffing van motorrijtuigen

109

Gerelateerde artikelen