Aangifte loonheffingen: gebruik nieuw percentage gedifferentieerde premie Whk
1 februari 2016
Voor de 1e aangifte loonheffingen over 2016 hebben werkgevers die hun personeel hebben verzekerd voor de werknemersverzekeringen, het nieuwe percentage voor de gedifferentieerde premie Werkhervattingskas (Whk) nodig.
De percentages voor de gedifferentieerde premie Whk staan in de brief die de Belastingdienst in november naar de werkgevers heeft verstuurd.
Hof Amsterdam oordeelt met verwijzing naar het arrest HR 24 mei 2024, ECLI:NL:HR:2024:746, V-N 2024/26.8 dat de situatie van overgang van een onderneming (OVO), ook voor de toepassing van de loonkostenvoordelen van de lage-inkomensvoordeel (LIV) en de jeugd-LIV, op één lijn moet worden gesteld met de situatie waarin de dienstbetrekking met de oorspronkelijke werkgever ongewijzigd blijft voortbestaan.
Om wachtlijsten weg te werken neemt het UWV ingrijpende maatregelen, zonder dat de minister dat weet. Een week geleden moest het UWV nog stoppen met een stiekeme regeling voor 62-plussers. Dat is een patroon, blijkt uit onderzoek van EenVandaag en AD.
Het kabinet wil dat mensen die het financieel moeilijk hebben, actief gewezen worden op uitkeringen, toeslagen en andere sociale voorzieningen waar zij recht op hebben. Om dat mogelijk te maken wil minister Eddy van Hijum (Sociale Zaken, NSC) de wet zo aanpassen dat gemeenten en uitkeringsinstanties onderling gegevens mogen uitwisselen. Dit voorstel is vrijdag naar de Raad van State gestuurd voor advies.
Het kabinet verlengt het noodfonds voor huishoudens met een laag inkomen en een hoge energierekening in 2025. Dat hebben ministers Sophie Hermans (Klimaat en Groene Groei) en Eddy van Hijum (Sociale Zaken) en staatssecretaris Jurgen Nobel (Armoedebeleid) aan de Tweede Kamer laten weten. Het duurt nog zeker twee maanden voordat het fonds opengaat.
Hof Den Haag oordeelt dat de inspecteur X terecht verzekerd heeft geacht voor de volksverzekeringen en in de PVV-heffing heeft betrokken. De inspecteur en de belastingrechter zijn gebonden aan de door de SVB afgegeven A1-verklaring.
De aof-premie is één van de premies werknemersverzekeringen. Deze wordt volledig door de werkgever gedragen, werknemers betalen er niet voor. Vanuit werkgeversperspectief is de aof-premie een loonkostenpost. De Aof-premie is bedoeld om het Arbeidsongeschiktheidsfonds te vullen. Dat fonds is gebaseerd op een zogenoemd omslagstelsel. Met de premies die in een jaar binnenkomen, worden de uitkeringen die dat jaar ten laste van het fonds komen, betaald. Bij een omslagstelsel hoort niet dat er structureel overschotten worden gerealiseerd.
Hof Amsterdam oordeelt dat de inspecteur X terecht niet heeft ingedeeld in sector 12. De aard van de werkzaamheden van X verschilt te veel van de bedrijven die terecht in sector 12 zijn ingedeeld, en zijn bepaald niet aan te duiden als een motorvoertuigenbedrijf. De Hoge Raad verklaart het beroep in cassatie zonder nadere motivering ongegrond (art. 81 lid 1 Wet RO).
De sociale premies die werkgevers betalen voor het het Arbeidsongeschiktheidsfonds, zijn al jaren structureel hoger dan nodig om de arbeidsongeschiktheidsuitkeringen zoals de WIA mee te betalen. Hierdoor werkt de inning van deze premies, waarvan inmiddels een overschot van tientallen miljarden is, als een verkapte belasting op ondernemers die werknemers in dienst hebben. Dat meldt de Telegraaf.
Werkgevers die vanaf 1 januari 2025 eigenrisicodrager zijn en gebruikmaken van een private uitvoerder met apart voortschrijdend cumulatief rekenen (VCR), moeten zich uiterlijk 28 februari 2025 bij de Belastingdienst melden.