Een accountant die voor zijn ondernemende klant niet uit zichzelf een zorgtoeslag aan had gevraagd, had dat volgens de Accountantskamer wel moeten doen.

De aanleiding van de klacht was een onjuiste belastingaangifte. De reden van de onjuiste aangifte was volgens de ondernemer de vele fouten in de jaarrekening. Die klacht werd door de tuchtrechter niet toegewezen. Waar de klant wel gelijk in kreeg was zijn standpunt dat de accountant uit zichzelf een aanvraag voor de zorgtoeslag had moeten regelen. De accountant gaf zelf namelijk bij de zitting aan dat hij het aanvragen van de toeslag wel bij zijn taken vindt horen. Doordat hij dat naliet toonde hij volgens het tuchtcollege geen ’vakbekwaamheid en zorgvuldigheid’.

De Telegraaf schrijft over deze zaak dat de Accountantskamer wel heel ver gaat in deze beslissing. 'Het regelen van een toeslag kan een service zijn, maar geen verplichting en het niet-aanvragen daarvan is niet te verwijten.'

Bron: Redactie TaxLive/Telegraaf

Informatiesoort: Nieuws

Rubriek: Jaarrekening, Toeslagen en zorgverzekeringswet

4

Gerelateerde artikelen