Beleggers doen er verstandig aan adviezen van financiële influencers te negeren, omdat ze vaak leiden tot verlies. Die harde conclusie trekken onderzoekers van de Universiteit Utrecht, schrijft het FD.

De onderzoekers analyseerden meer dan 400 aanbevelingen die finfluencers publiceerden over aandelen en cryptomunten. De rendementen hierop waren in de week na de aanbeveling tot 2 procent lager dan het marktgemiddelde.

Het is voor het eerst dat academici de effectiviteit van beleggingsadviezen van finfluencers proberen te meten. Het onderzoeksresultaat, dat vrijdag verscheen in economenvakblad ESB, is opnieuw slechte reclame voor een groep van meer dan 150 digitale beleggingsadviseurs die sinds de pandemie aan populariteit won op sociale media. Uit overheidsonderzoek bleek al dat één op de drie jongeren die luisterden naar finfluencers, verlies leed.

Bron: FD

Informatiesoort: Nieuws

Rubriek: Fiscaal ondernemingsrecht

39

Gerelateerde artikelen