Air France-KLM waarschuwt dat een voorgenomen belastingverhoging op vliegtickets de verduurzamingsplannen van het luchtvaartconcern zal belemmeren. Het plan ligt momenteel voor in het Franse parlement en heeft betrekking op alle vluchten die vanuit Frankrijk vertrekken. Mocht de belasting omhooggaan, dan voorspelt Air France-KLM een negatieve impact van 90 miljoen tot 170 miljoen euro op het operationele resultaat in 2025.
Het milieu heeft daar dan ook geen baat bij, stelt Air France-KLM, tenzij de betaalde belasting wordt ingezet om de luchtvaartsector koolstofvrij te maken. Naast potentiële gevolgen voor het milieu verwacht het Frans-Nederlandse bedrijf ook dat vliegen minder toegankelijk wordt voor mensen in Frankrijk.
Air France-KLM wil naar eigen zeggen tegen 2030 de CO2-uitstoot per gevlogen kilometer en vervoerde passagier met 30 procent hebben teruggedrongen ten opzichte van 2019. Het bedrijf denkt dat te doen met stillere en schonere vliegtuigen, zoals de A320neo. Inmiddels bestaat 24 procent van de vloot van Air France-KLM uit dit soort nieuwe toestellen. Ook is het luchtvaartconcern naar eigen zeggen 's werelds grootste afnemer van sustainable aviation fuel (SAF), ofwel duurzamere vliegtuigbrandstof.
Greenpeace vindt dat de terugval in de winst, die het luchtvaartconcern donderdag wereldkundig maakte, laat zien dat de huidige schaal en bedrijfsvoering niet houdbaar zijn. "De hoge kosten en dalende resultaten zouden voor KLM een signaal moeten zijn om te krimpen en zich te richten op een duurzame toekomst", reageert de organisatie. "We zitten midden in de klimaatcrisis en fossiele brandstoffen zijn hiervan de belangrijkste oorzaak. 2024 wordt waarschijnlijk het warmste jaar ooit. In plaats van meer te gaan vliegen en vervuilen roepen wij KLM op om te beginnen met het schrappen van korte vluchten die eenvoudig door treinreizen kunnen worden vervangen."
Bron: ANP
Rubriek: Belastingrecht algemeen
Informatiesoort: Nieuws