
Uit een gezamenlijk onderzoek van de adviseurskoepels NOB en RB onder ruim 2.000 leden naar de relatie met de Belastingdienst blijkt dat er ondanks de inspanningen van de afgelopen jaren weinig ten goede is veranderd in de samenwerking met de Belastingdienst. "Hoewel de bereikbaarheid is verbeterd, blijft voor leden zonder vaste contactpersoon, en dat betreft een meerderheid van de gezamenlijke achterban, contact met de Belastingdienst een groot knelpunt", aldus de beroepsverenigingen.
Uit het onderzoek komt naar voren dat vriendelijkheid van medewerkers een sterk punt blijft, maar dat doorlooptijden van dossiers, consistentie van antwoorden en de snelheid van reageren achterblijven. Bedrijfsfiscalisten zijn significant meer tevreden over de dienstverlening dan de fiscalisten die in het adviesvak zitten, mede door de voordelen van vaste contactpersonen en betere toegang tot informatie (bijv. het vinden van de juiste persoon en doorlooptijd van dossiers) voor deze eerste groep.
Controlecultuur
Ook de recente regiobijeenkomsten waar medewerkers van de Belastingdienst en leden van het RB en de NOB ervaringen uitwisselden, heeft bijgedragen aan een betere relatie. "Het is dan ook goed dat daaraan in 2025 een vervolg wordt gegeven", zeggen de koepels. De relatie tussen de belastingadviseurs en de Belastingdienst wordt echter nog steeds gekenmerkt door een hiërarchische controlecultuur met weinig ruimte voor pragmatische oplossingen, vinden de leden. Wantrouwen en een gebrek aan wederzijds begrip zorgen voor frustraties, met name bij belastingadviseurs, zo laat het onderzoek zien.
Verder constateren de RB en NOB dat er meer aandacht is voor communicatie en snellere reactietijden. De leden ervaren desondanks de afhandeling van bezwaarprocedures en sancties vaak als onredelijk en weinig flexibel. De behoefte aan een meer gelijkwaardige en oplossingsgerichte samenwerking wordt breed gedragen onder de leden.
Aanbevelingen
De beroepsorganisaties zouden op basis van deze onderzoeksresultaten duidelijke doorlooptijden willen afspreken en waar mogelijk de garantie willen krijgen voor vaste doorlooptijden. Ook het investeren in vaste aanspreekpunten en in de kennis van de belastingdienstmedewerkers staan op de lijst van aanbevelingen.
Het volledige verslag van het onderzoek 'De relatie met de Belastingdienst in 2024' telt 52 pagina's (pdf) en is te raadplegen op de websites van beide beroepsorganisaties.
Bron: RB/NOB
Informatiesoort: Nieuws
Rubriek: Belastingrecht algemeen, Kantoren