De Belastingdienst is sinds vorige maand een belactie gestart naar bijna 20.000 ondernemers, die op dit moment nieuwe belastingschulden opbouwen terwijl hun uitstel is afgelopen.
De belactie bij de Belastingdienst wordt uitgevoerd door een keur aan afdelingen, waaronder medewerkers van invordering, deurwaarders, mensen van de supportafdeling, medewerkers van Grote Ondernemingen en het Landelijk Incasso Centrum. Zij vragen ondernemers onder meer hoe ze kunnen worden geholpen om verlengd uitstel aan te vragen. Of zij vragen welke informatie de ondernemer nodig heeft nu hij de belastingschuld moet gaan betalen.
Ondernemers kunnen sinds maart 2020 bijzonder uitstel van betaling aanvragen. “Alle ondernemers die de afgelopen maanden uitstel kregen, ontvingen medio september een brief. Daarin staat hoe het aflossen van de opgebouwde coronaschuld eruitziet, maar ook wat ze moeten doen als ze langer uitstel nodig hebben. Ondernemers die dat nodig hebben, kunnen nog om verlenging van het uitstel vragen. Helaas zijn veel ondernemers nog niet in actie gekomen," zegt Arno van Dongen, programmadirecteur coronamaatregelen.
Betalingsregeling
De Belastingdienst heeft met name de groep ondernemers op het oog die normaliter op tijd betaalt, maar sinds het aflopen van het betalingsuitstel ineens in de rode cijfers belandt. Van Dongen: "Juist bij deze groep zou je niet verwachten dat ze te laat betalen. We vragen ondernemers daarom hoe ze verlengd uitstel kunnen aanvragen, als ze dat nodig hebben."
Wanneer verlenging nodig is, loopt het uitstel door tot 31 december 2020. De belastingschuld waarvoor ondernemers bijzonder uitstel van betaling hebben gekregen, hoeven zij pas vanaf 1 juli 2021 af te lossen. Daarvoor krijgen ze als gevolg van het besluit van dinsdag 29 september, 36 maanden de tijd.
Nieuwe belronde
De belronde in september is niet de eerste. In mei begon een groep deurwaarders al met het bellen van ondernemers die een belastingschuld hadden, maar nog geen bijzonder uitstel van betaling hadden aangevraagd. Doel van die belactie was om met die ondernemers in contact te komen en te vragen of er onduidelijkheden waren over de coronamaatregelen. Die belactie is in augustus afgerond. Op basis van de evaluatie heeft de Belastingdienst besloten om ook in de tweede fase van uitstel van betaling een belronde te doen.
Bron: Belastingdienst