Wanneer de aandeelhouders van de bouwmultinational Ferovia akkoord gaan met de verhuizing van de Madrileense hoofdzetel naar Nederland, zal deze stap het bedrijf ongeveer € 20 miljoen kosten maar de aandeelhouders een besparing opleveren van elk jaar ongeveer € 35 miljoen aan dividendbelasting. Het verhuisplan heeft kwaad bloed gezet bij de linkse regering in Spanje.
Het bedrijf, dat meer dan 80 procent van zijn omzet buiten Spanje verdient en 63.000 werknemers in dienst heeft, zegt een notering op Wall Street te willen. Dat zou makkelijker gaan als het hoofdkantoor in Nederland komt te staan.
De bouwgigant wil toegang krijgen tot goedkoper krediet en aantrekkelijker willen worden voor beleggers voorafgaand aan de Amerikaanse beursnotering. Verder roemt de top van Ferrovial ons land om zijn juridische stabiliteit en AAA-rating. Hoewel Ferrovial het belastingvoordeel niet als reden noemt voor de verhuizing, wordt algemeen aangenomen dat dit een van de overwegingen is, zo meldt het FD.
De socialistische minister Nadia Calviño van economische zaken liet Ferrovial weten de verhuizing 'onacceptabel' te vinden omdat het bedrijf volgens haar 'alles te danken heeft aan Spanje'. Rafael del Pino, de miljardair-voorzitter van het bouwbedrijf, kreeg persoonlijk flinke kritiek te verduren van de Spaanse premier Pedro Sánchez. De premier wil een onderzoek of het verhuisplan van het bouwbedrijf wel strookt met de Spaanse wetgeving.
Na bekendmaking van het verhuisplan heeft de coalitiepartner van Sanchez, de extreemlinkse partij Unidas Podemos, aangekondigd dat het wetgeving zal voorstellen om bedrijven die hun productie of verblijf naar het buitenland verplaatsen, te dwingen alle staatssteun en subsidies terug te geven die de afgelopen tien jaar zijn ontvangen.
Rafael del Pino controleert ongeveer 20 procent van Ferrovial en een broer en een zus controleren samen nog eens 12 procent. Het bedrijf werd in de jaren 1950 opgericht door hun vader, ook Rafael del Pino geheten. Naast de bouw is het bedrijf een grote exploitant van infrastructuur, waaronder Heathrow Airport en tolwegen in Toronto en Dallas. De multinational heeft ook de bouw en exploitatie van een terminal op JFK Airport in New York toegewezen gekregen.
Zodra de aandeelhouders akkoord zijn, wil Ferrovial de verhuizing in het tweede kwartaal van dit jaar in gang zetten en in het derde kwartaal afronden.
Bron: FD/Bloomberg
Informatiesoort: Nieuws
Rubriek: Internationaal belastingrecht