
In het klimaatpakket dat vrijdag 25 april 2025 door de Ministerraad is goedgekeurd, zitten twee concrete maatregelen voor auto’s: een hogere gewichtscorrectie voor elektrische auto’s (EV’s) in de motorrijtuigenbelasting én een geheel nieuwe heffing bij de werkgever voor ‘fossiele’ auto’s van de zaak. Daarnaast worden andere maatregelen aangekondigd die de komende maanden verder worden uitgewerkt, zoals over de aanschafbelasting BPM.
Eindheffing fossiele auto van de zaak
Het voorstel is dat met ingang van 2027 voor nieuwe auto’s van de zaak met een verbrandingsmotor door de werkgever een eindheffing in de loonbelasting moet worden betaald. Dit wordt geïntroduceerd naast de reguliere loonheffing die de werknemer verschuldigd is voor het privégebruik van zijn of haar auto van de zaak (‘bijtelling’). Emissieloze voertuigen (EV of batterij-waterstof) zijn dus uitgezonderd. ‘Nieuw’ betekent in dit verband een datum eerste tenaamstelling van het voertuig vanaf 1 januari 2027. De eindheffing geldt in beginsel voor zowel personen- als bestelauto’s, maar alleen voor zover er sprake is van privégebruik (>500 km). Veel bestelauto’s zullen om die reden buiten de eindheffing vallen. Ook zzp’ers met een eenmanszaak zijn uitgezonderd van de eindheffing, omdat zij geen loonbelasting (maar inkomstenbelasting) betalen.
Het tarief van de eindheffing zal 52% van 22% van de catalogusprijs bedragen. Voor een auto van € 40.000 gaat het dus om 0,52 * (0,22 * 40.000) = € 4.576 per jaar. Deze kosten mogen niet worden doorbelast via een eigen bijdrage aan de werknemer.
Omdat er door deze maatregel meer elektrische auto’s worden verkocht (die minder BPM en geen accijns opbrengen), is dit een maatregel die de schatkist geen geld oplevert, maar juist geld kost. Die derving wordt deels betaald vanuit de hogere belasting op leidingwater (BOL), deels uit opbrengsten van het emissiehandelssysteem ETS2 en deels uit het Klimaatfonds.
Deze plannen worden verder uitgewerkt en gepresenteerd in het Belastingplan 2026 dat op Prinsjesdag 2025 verschijnt.
Extra MRB EV-gewichtscorrectie
Daarnaast staat in het Klimaatpakket een gedeeltelijke reparatie van de versobering van de gewichtscorrectie voor EV’s in de motorrijtuigenbelasting (MRB). Elektrische auto’s wegen gemiddeld genomen behoorlijk meer dan een vergelijkbare brandstofauto. Om te voorkomen dat deze daardoor fors duurder zijn in de MRB, was door het vorige kabinet een gewichtscorrectie voor EV’s aangekondigd van 40%. Dat werd door het huidige kabinet op Prinsjesdag 2024 versoberd naar 25%, en ook nog eens een jaar korter (tot en met 2029 in plaats van 2030). Die versobering wordt nu deels teruggedraaid; voor de jaren 2026 t/m 2028 wordt de korting 30%. In 2029 is de korting 25%. Daarnaast heeft het kabinet besloten tot een verlaging van de energiebelasting en ook dat heeft een (klein) positief financieel effect op het rijden van een elektrisch vervoermiddel.
Deze gedeeltelijke reparatie in de MRB is vooral belangrijk omdat het kabinet hiermee laat zien dat het zich inspant om schone auto’s betaalbaar te maken en te houden, juist ook voor particuliere huishoudens, die goed kijken naar vaste maandelijkse lasten.
Bron: ANP/ BOVAG
Informatiesoort: Nieuws