De brancheorganisatie voor de autohandel Bovag doet een klemmend beroep op de politiek om de bpm uit te faseren. Uitfasering van de bpm kan volgens de brancheorganisatie in 2035 gebeuren. Vanaf dat jaar zullen alle nieuw verkochte auto’s verplicht emissieloos zijn. De bpm-opbrengst is dan heel laag, naar schatting minder dan 500 miljoen euro, en de ‘sturende werking’ (stimuleren van schonere auto’s) is dan niet langer nodig.

De bpm wordt geheven op basis van de CO₂-uitstoot van voertuigen, maar door de opmars van elektrische auto’s is de opbrengst historisch laag. De bpm-opbrengst daalt van ooit meer dan drie miljard euro naar ongeveer 500 miljoen euro in 2035, wanneer alle nieuwe auto’s emissieloos zijn. Op termijn levert de bpm dus financieel weinig op. Volgens de Bovag legt de bpm bovendien een onevenredig groot beslag op de Belastingdienst en zorgt het voor onacceptabele druk op de fiscale rechtspraak.

De bpm wordt óók geheven op geïmporteerde auto’s. Daarbij kan de afschrijving worden bepaald via de wettelijke afschrijvingstabel, koerslijsten of taxatierapporten. Schade wordt echter, zo constateert de brancheorganisatie, vaak overdreven of verzonnen om de bpm-druk te verlagen. Daarnaast zijn er juristen die zich volledig toeleggen op naheffingen, wat leidt tot talloze bezwaar- en beroepszaken, die de Belastingdienst én de rechtspraak zwaar belasten.

Bij de Belastingdienst is de bpm verspreid over verschillende afdelingen. Het grootste deel van de uitvoering, circa 140 fte, zit bij het bedrijfsonderdeel Centraal Administratieve Processen; daarnaast zijn er bij andere directies nog zo’n 10 tot 15 fte beschikbaar. Van deze capaciteit gaat jaarlijks 40 tot 50 procent op aan het behandelen van bezwaren en juridische procedures. Door deze grote aantallen, beperkte personele capaciteit en digitaliseringsproblemen komt de handhaving volgens de Bovag in het gedrang. Naar schatting van de Amsterdamse recherche, gepubliceerd in Het Parool (juli 2023), loopt de staatskas hierdoor zeker 1 miljoen euro per dag mis.

In 2023 ging bijna 45% van de nieuwe rijksbelastingzaken bij de rechtbank over bpm, terwijl de bpm volgens de Miljoenennota 2024 slechts 1,5 miljard van de 261 miljard aan rijksbelastingen opbrengt. De Raad voor de rechtspraak waarschuwt al vanaf 2022 dat deze golf van bpm-zaken de rechtspraak dreigt te verlammen.

Toch ziet Bovag dat in Den Haag al lijstjes circuleren met een bpm-verhoging voor brandstofauto’s, en zelfs voorstellen om elektrische auto’s aanzienlijk te belasten in de bpm. Dat zou volgens de brancheorganisatie de verjonging en verduurzaming van het wagenpark remmen en het fraudegevoelige systeem in stand houden. Gefaseerd afschaffen is dus het devies van de belangenbehartiger van de autohandel.

Bron: Bovag

Informatiesoort: Nieuws

Rubriek: Belastingheffing van motorrijtuigen

27

Gerelateerde artikelen