Vanaf 1 juli 2021 veranderen de btw-regels met betrekking tot de internationale elektronische handel. Onderdeel van die veranderende regels is de uitbreiding van de huidige Mini-One-Stop-Shop (MOSS). De huidige gebruikers van MOSS krijgen ook met deze overgang te maken en hebben daarover een brief ontvangen van de Belastingdienst.

In deze brief staat hoe de MOSS-registratie wordt omgezet in een registratie voor de Unieregeling binnen het nieuwe éénloketsysteem van de Nederlandse Belastingdienst. In de brief staat ook wat dit voor de organisatie van de btw-ondernemer betekent.

Daarnaast introduceert de Belastingdienst de nieuwe omgeving waarin de btw-ondernemer vanaf 1 juli 2021 onder andere terecht kan om meldingen te doen. Ook krijgt hij antwoord op de vraag hoe hij om moet gaan met correcties op MOSS-meldingen over de periode tot 1 juli.

Verder behandelt de brief de volgende zaken:

  • Veranderende wetgeving en de impact daarvan op huidige deelnemers.
  • Uitleg van de wet en samenloop diensten en afstandsverkopen en de keuze om gebruik te blijven maken van de Unieregeling binnen de éénloketregeling.
  • Toelichting invoerregeling en de noodzaak zich daar ook voor in te schrijven als sprake is van afstandsverkopen niet-EU-goederen.
  • Introductie tijdelijke oplossing.
  • Toelichting gebruik twee omgevingen.
  • Wat te doen voor en na 1 juli 2021.
  • Toelichting op het serviceniveau dat binnen de tijdelijke oplossing geleverd wordt.
  • Deelname aan MOSS beëindigen.
  • Contactgegevens van het MOSS-serviceteam.

MOSS-gebruikers die deelnemen aan de niet-unieregeling ontvangen deze brief in het Engels.

Meer informatie over de nieuwe btw-regels staat in de volgende berichten:

Bron: Belastingdienst

Informatiesoort: Nieuws

Rubriek: Europees belastingrecht, Omzetbelasting

11

Gerelateerde artikelen