In het hoofdlijnenakkoord van de nieuwe coalitie staat dat het lage btw-tarief logies wordt verhoogd van 9 procent naar 21 procent. Hierdoor worden onder meer hotelkamers en huisjes op vakantieparken vanaf 2026 11 procent duurder dan nu het geval is. Kampeerterreinen zijn van deze regeling uitgezonderd. Naar verwachting komt de prijsverhoging vrijwel volledig voor rekening van de gast.

Dit stelt ING Research in het gepubliceerde Vooruitzicht Horeca. Het rapport is onzeker over de vraag of hotelgasten zich door de btw-verhoging laten tegenhouden. Een hotelovernachting is voor de meeste consumenten weliswaar een luxeproduct, waar eerder op wordt bezuinigd dan op meer essentiële goederen en diensten, zoals voeding en de kapper. Tegelijkertijd lieten hotelgasten zich in de afgelopen twee jaren ook niet tegenhouden door de sterke prijsverhogingen.

Overigens is het voor de horeca lang niet altijd mogelijk om de hogere kosten volledig door te berekenen aan de klant, zo stelt het rapport. Vooral restaurants en cafés – de zogenoemde natte horeca - hebben moeite om de hogere kosten volledig bij de gast neer te leggen. Als de prijs van een biertje of een maaltijd te hoog wordt blijven de gasten weg, zo is de verwachting. Voor horecaondernemers die de hogere kosten slechts gedeeltelijk bij de klant in rekening kunnen brengen, betekent dit dat een deel van de hogere kosten ten laste komt van de winstmarge. Dit kan bij een aantal horecabedrijven tot financiële problemen leiden.

De btw-maatregel heeft nog een nadelig effect voor de sector, die ook de plaatselijke economie kan raken. Doordat de toeristen en de zakelijke gast meer gaan betalen voor hotelovernachtingen bestaat het risico dat Nederlandse hotels zichzelf uit de markt prijzen en daarmee minder reizigers trekken. Want de btw in de omliggende landen ligt lager dan in Nederland.

Bron: ING

Informatiesoort: Nieuws

Rubriek: Omzetbelasting

188

Gerelateerde artikelen