Toen Joe Biden in januari dit jaar aantrad als nieuwe president van de Verenigde Staten, beloofde hij nieuw belastingbeleid uit te voeren dat dramatisch zou afwijken van het beleid van de regering-Trump en diens Tax Cuts and Jobs Act uit 2017. Nu de eerste 100 dagen van Biden ruim gepasseerd zijn beoordeelt fiscaal expert Linda O'Brien van Wolters Kluwer U.S. in hoeverre Biden zijn beloftes heeft waargemaakt.
Een van de eerste punten op de agenda van Biden was de aanpak van de economische gevolgen van de coronacrisis. Op 11 maart ondertekende hij de American Rescue Plan Act (P.L. 117-2), een stimuleringspakket van $ 1,9 miljard dat diverse fiscale versoepelingen bevat voor huishoudens en kleine bedrijven.
Op 28 april introduceerde Biden in zijn eerste toespraak voor het Congres vervolgens zijn 'American Families Plan' met onder meer een aantal nieuwe aftrekposten voor huishoudens en werknemers. Dit plan bevat ook het voornemen om de Amerikaanse Belastingdienst, de IRS, de komende 10 jaar nog eens $ 80 miljard extra te geven om belastingontduiking door mensen met een hoog inkomen en grote bedrijven te bestrijden.
'Made in America Tax Plan'
Vorige maand kondigde Biden zijn meest ambitieuze plan aan dat ook verregaande consequenties zal hebben voor de rest van de wereld: het 'Made in America Tax Plan' dat zich richt op de vennootschapsbelasting en als doel heeft om Amerikaanse bedrijven en werknemers concurrerender te maken, prikkels van offshore-investeringen weg te nemen, winstverschuivingen naar andere (laagbelastende) landen te bemoeilijken en fiscale faciliteiten te bieden voor de productie van schone energie.
De belangrijkste concrete maatregelen uit het plan zijn:
- verhoging van het vennootschapsbelastingtarief van 21 procent naar 28 procent (waarmee een eerdere verlaging onder Trump goeddeels wordt teruggedraaid);
- de invoering van een 15%-minimumbelastingtarief voor inkomsten van grote bedrijven die hoge winsten rapporteren, maar weinig belastbaar inkomen hebben;
- invoering van een wereldwijd minimumtarief voor de vennootschapsbelasting;
- fiscale faciliteiten voor overtollige winsten uit immateriële activa vervangen door faciliteiten voor nieuw onderzoek en ontwikkeling; en
- intensievere handhaving om belastingontwijking van ondernemingen aan te pakken.
400.000 dollars
O'Brien concludeert in haar artikel dat Biden zich op diverse onderdelen aan zijn woord heeft gehouden en "dat hij zijn campagnebelofte waarmaakt om de inkomstenbelasting niet te verhogen voor mensen die minder dan $ 400.000 verdienen". Wel merkt zij op dat de drempel van $ 400.000 van toepassing is op huishoudens en niet op individuele belastingplichtigen. "De verklaring van het Witte Huis gaf niet aan wat de drempel zou zijn voor individuele belastingplichtigen", zo schrijft zij.
Rijke particulieren gaan volgens Bidens plannen naast een hogere vermogenswinstbelasting ook meer inkomstenbelasting betalen. Zo gaan Amerikanen die meer dan $ 400.000 verdienen 39,6 procent belasting betalen over het deel daarboven.
Weerstand
Het plan voor de eerste grote belastingverhoging voor bedrijven in de Verenigde Staten sinds 1993 lijkt op steeds meer weerstand te stuiten. Mogelijk dat de verhoging iets moet worden afgezwakt om het plan door het Congres te krijgen.
Het artikel van O'Brien staat samen met beschouwingen over andere rechtsgebieden in pdf-formaat op de website van de Amerikaanse uitgeverij CCH.
Bron: Redactie TaxLive
Informatiesoort: Nieuws
Rubriek: Internationaal belastingrecht