Vanaf begin 2025 kunnen fiscaal dienstverleners via hun eigen aangiftesoftware bezwaar indienen voor hun cliënten tegen aanslagen inkomstenbelasting, omzetbelasting en vennootschapsbelasting. Dat schrijft de Belastingdienst.
Vibeke Jansen, projectleider bij de Belastingdienst, legt uit: “Hiermee brengen we het contact tussen de Belastingdienst en fiscale dienstverlener een beetje naar meer digitale tijden. Uiteraard blijft de mogelijkheid om een bezwaarschrift per post te versturen.” Vibeke vervolgt: “Bij het indienen krijgen fiscaal dienstverleners nagenoeg direct een melding of het bezwaar goed bij ons is aangekomen. Daarna komt het bezwaar automatisch bij ons in het ‘juiste bakje’ om vervolgens de gegevens te controleren en aan te vullen indien nodig. Dan gaat het bezwaarschrift de reguliere stappen voor bezwaar behandeling door. Hierdoor hoeven we niet meer te wachten op de postbezorging, maar kunnen eigenlijk direct ermee aan de slag.”
Op de website van de Belastingdienst reageert fiscaal dienstverlener John Persoon op het digitaal indienen van bezwaar: “We hoeven niet meer te bellen naar de Belastingtelefoon met vragen of het bezwaar is aangekomen, maar kunnen dat direct zelf inzien. Het liefst zou ik ook willen inzien waar in het proces bij de Belastingdienst mijn ingediende bezwaar zit. Of wie de behandelaar van het bezwaar is. Dan heb je ook direct een contactpersoon.”
Vibeke reageert: "Dat is zeker iets wat we nog gaan oppakken. Voor nu is het een mooi begin om samen op een betere wijze met elkaar te werken."
Bron: Belastingdienst
Informatiesoort: Nieuws
Rubriek: Fiscaal bestuurs(proces)recht