Het belang van vlaktaks is dat je iets dat positief is – arbeid zien we gelukkig als iets moois en positiefs - niet ontmoedigt, maar de tarieven zo laag mogelijk maakt. Maar als je puur naar een vlaktaks zou gaan, heb je geen ideaal belastingsysteem.' Dat zegt prof.dr. Elbert Dijkgraaf, Tweede Kamerlid voor de SGP en hoogleraar empirische economie van de publieke sector aan Erasmus School of Economics. Dijkgraaf ging op BNR Nieuwsradio in gesprek met econoom en vlaktakstegenstander Bas Jacobs in op de wenselijkheid van zo'n taks, één tarief voor een heel grote groep belastingplichtigen.
‘Ik ken in Den Haag niemand die voor een pure vlaktaks is. Een pure vlaktaks is dat je één tarief hebt voor iedereen. Waar wij in Den Haag over praten is een eenvoudiger systeem met minder tarieven: dus eigenlijk een beweging richting een vlaktaks. Dat noemen we dan een sociale vlaktaks. Dat betekent een heffingskorting aan de onderkant, een vrij laag tarief voor een grote groep en een hoog tarief voor mensen die veel verdienen. Het is een vereenvoudiging van het huidige systeem.' Aldus Dijkgraaf. 
 
Lees het hele bericht op de site van BNR Nieuwsradio
 
Vlaktaks in de media:
FD: Vlaktaks geen taboe bij stelselherziening
Volkskrant: Belastingbrief kent geen 'taboes', wel 'keuzes', zegt Wiebes tegen Kamer
FD Blog

Bron: Erasmus School of Economics/BNR Nieuwsradio

Informatiesoort: Nieuws

0