
Ruim 3.000 keer per jaar wordt de gang naar de rechter gemaakt vanwege de belasting op auto's. Vaak ontstaat discussie over de hoogte van de belasting op geïmporteerde auto's, zo blijkt uit onderzoek van Reporter Radio op NPO Radio 1.
Op veel punten is de Wet Bpm zo onduidelijk dat juristen ruimte zien om te procederen tegen de Belastingdienst. Uit cijfers van de Raad voor de Rechtspraak blijkt dat er in 2018 in totaal 3.364 keer de gang naar de rechter werd gemaakt. Ter vergelijking: in 2017 was dat nog 1.245 keer.
In 2017 werden 255.000 auto's uit het buitenland gehaald omdat een auto uit het buitenland vaak een stuk goedkoper is. "Gemiddeld scheelt het tussen de 7.000 en 10.000 euro", vertelt importeur Marco Nieuwenhuizen van Automotive Import. Over hoe hoog die belasting per auto ligt, ontstaat veel discussie tussen importeurs en de Belastingdienst. Om te bepalen hoeveel bpm de importeur moet afdragen, wordt vastgesteld wat de waarde van de auto is. Auto's zonder bijzonderheden leveren weinig problemen op. Bij auto's met schade is dat een ander verhaal.
Een importauto met schade moet getaxeerd worden. De waarde van een schade-auto wordt vervolgens vastgelegd in een taxatierapport. De grote vraag is hoeveel een auto in waarde daalt door schade? De ene kras geldt als een gebruiksspoor en zorgt daarom niet voor waardevermindering, de andere iets grotere kras geldt als schade en zorgt er wel voor dat de waarde daalt. De Belastingdienst kan vervolgens een naheffing opleggen als ze het niet eens zijn met de waarde die in de aangifte wordt opgegeven. Gaat een importeur in beroep, dan ontstaat een rechtszaak. Maar de importeur kan ook in beroep gaan tegen zijn eigen aangifte – en zo ontstaan er nog meer rechtszaken.
Die zaken gaan niet alleen over de aangifte op basis van een taxatierapport. Er zijn binnen de Wet Bpm tal van discussiepunten. Bijvoorbeeld of een auto gezien moet worden als 'nieuw', of 'gebruikt'. De rechter bepaalde onlangs dat een auto die een paar kilometer gereden heeft en op kenteken heeft gestaan in het buitenland 'gebruikt' is. Dat maakt de waarde van zo'n auto een stuk lager en dus rust er ook minder bpm op.
Tweede Kamerlid Pieter Omtzigt van het CDA geeft in de uitzending zijn reactie op de reportage.
Bron: Reporter Radio