Vanaf 2023 moet er een minimumbelastingtarief belasting worden ingevoerd op kerosine, vindt de Europese Commissie. Nu is de brandstof voor vliegtuigen nog onbelast. Ook de scheepvaart moet zich gaan voorbereiden op een nieuwe heffing, daarbij gaat het om bunkerolie.

Een woordvoerder van vicevoorzitter Frans Timmermans bevestigt dat voornemen na berichtgeving in het Financieele Dagblad, zo meldt de NOS. De fiscale vrijstelling voor brandstof voor de lucht- en scheepvaart, is volgens de Commissie niet meer van deze tijd. Er moet volgens de gelekte documenten die het FD heeft ingezien een belasting komen op kerosine en olie, en een nultarief op duurzame waterstof en andere hernieuwbare bronnen.

De invoering gebeurt stapsgewijs. De Commissie voorziet volgens haar concept-voorstellen in een overgangstermijn van tien jaar. Pas in 2033 geldt het minimumtarief dus volledig. Hoeveel belasting Brussel per ton wil instellen, is nog niet bekend.

De fiscale vrijstelling voor de fossiele brandstoffen is volgens het gelekte document 'problematisch', ook omdat hernieuwbare brandstof (die nu nog qua kostprijs vaak duurder is) in het nadeel is. Bovendien vindt de Commissie de herziening van de regels nodig omdat nu sprake is van een lappendeken aan nationale regelingen die neerkomen op het subsidiëren van 'fossiel'. De nationale tarieven lopen zo sterk uiteen dat de interne markt is gefragmenteerd.

De Europese Commissie maakt het totaalpakket aan maatregelen op 14 juli bekend, schrijft het FD.

Bron: NOS/FD

Informatiesoort: Nieuws

Rubriek: Europees belastingrecht, Milieuheffingen

68

Gerelateerde artikelen