Ondanks de beperkte bevoegdheden van de Europese Commissie op het gebied van de directe belastingen, vindt de Europese Rekenkamer (ERK) dat de commissie meer moet doen om belastingontwijking door bedrijven tegen te gaan. De rekenkamer denkt onder meer aan de ontwikkeling van specifieke richtsnoeren voor de EU-landen zodat deze één front kunnen vormen tegen schadelijke belastingpraktijken. Ook moet de commissie ervoor zorgen dat er snel een gemeenschappelijk systeem voor prestatiemonitoring wordt ingevoerd. Dat is de conclusie van een verslag van de ERK die onderzocht hoe drie EU-richtlijnen in de periode 2019-2023 zijn toegepast in Ierland, Cyprus, Luxemburg, Malta en Nederland.

In de EU wordt jaarlijks naar schatting wel 100 miljard euro aan belastinginkomsten misgelopen als gevolg van winstverschuiving door bedrijven. In de afgelopen jaren zijn er drie EU-richtlijnen aangenomen die tot doel hebben gemeenschappelijke EU-regels op te stellen om stelselmatige schadelijke belastingpraktijken te bestrijden, te weten ATAD1, de TDRD (Arbitragerichtlijn) en DAC6. De Commissie heeft echter geen leidraad verstrekt voor de praktische toepassing van die regels, zo stelt de rekenkamer vast. "Wanneer lidstaten hiaten en onduidelijke definities tegenkomen, interpreteren zij die verschillend. Bovendien doen de lidstaten weinig om na te gaan of deze richtlijnen ook echt effect hebben. Of deze hun doelen zullen bereiken, is dus nog onduidelijk." De invoering van een gemeenschappelijk systeem voor prestatiemonitoring op EU- en nationaal niveau zou dit volgens de ERK tegen moeten gaan.

Verder constateert de rekenkamer dat er weliswaar een gemeenschappelijk EU-wetgevingskader is, maar dat het ontbreekt aan richtsnoeren om juridische onduidelijkheden weg te nemen. Bij de door de rekenkamer onderzochte richtlijnen had de commissie geen richtsnoeren verstrekt waardoor de lidstaten uiteenlopende interpretaties hebben bij de toepassing van zowel DAC6 als de TDRD. Evaluaties zouden licht kunnen werpen op de redenen voor de uiteenlopende interpretaties en de moeilijkheden bij de praktische uitvoering waarmee de lidstaten worden geconfronteerd, en zou de Commissie in staat kunnen stellen passende verduidelijkingen te verschaffen in de vorm van richtsnoeren, zo is de redenering van de rekenkamer.

Het speciale verslag 27/2024 van de ERK, “Bestrijding van schadelijke belastingregelingen en ontwijking van vennootschapsbelasting — De EU heeft een eerste verdedigingslinie opgezet, maar de wijze van uitvoering en monitoring van de maatregelen vertoont tekortkomingen” staat op de website van de organisatie.

Bron: ERK

Informatiesoort: Nieuws

Rubriek: Europees belastingrecht

26

Gerelateerde artikelen