
Het bestuur van Waterschap Amstel, Gooi en Vecht neemt de volledige verantwoordelijkheid voor de problemen rond de belastinginning en gaat alle inwoners daarvoor in een brief excuses aanbieden. Het waterschap had eerder al spijt betuigd, maar de Nationale ombudsman had erop aangedrongen nog eens ruimhartig excuses aan te bieden. Het kantoor van ombudsman Reinier van Zutphen had veel vragen en klachten gekregen over vertraagde belastingaanslagen.
Problemen met een nieuw computersysteem bij waterbedrijf Waternet, dat de belastingaanslagen verstuurt, leidden tot grote achterstanden. Het waterschap kwam in financiële problemen, een van de redenen dat de belasting vorig jaar met gemiddeld 35 procent werd verhoogd. Daarnaast kregen veel huishoudens de afgelopen tijd twee of drie aanslagen zodat de achterstand kon worden ingelopen.
"Wij zijn ons ervan bewust dat de vertragingen en fouten in de belastingaanslagen voor veel belastingplichtigen tot ongemak en stress hebben geleid", schrijft dijkgraaf Joyce Sylvester. "Hiervoor hebben wij via verschillende kanalen bij herhaling onze oprechte excuses aangeboden." Dat gaat in een brief bij de aanslag 2025 nogmaals gebeuren, aldus het waterschap. "Onze communicatie in de jaren waarin geen belastingaanslagen zijn verstuurd had beter gemoeten."
Het waterschap beschermt ruim 1,4 miljoen mensen in Noord-Holland, Utrecht en een deel van Zuid-Holland en beheert meer dan 1100 kilometer dijken en kades in zijn werkgebied.
Bron: ANP
Informatiesoort: Nieuws
Rubriek: Belastingen van lagere overheden