Meer dan 40% van de kleine ondernemers bewaart bonnetjes in een (schoenen)doos, kastlade of andere plek in huis. En meer dan de helft gebruikt een spreadsheet (Excel) voor de administratie. Dat blijkt uit een 'flitspeiling' van de Belastingdienst onder 430 bedrijven met minder dan 11 medewerkers die (deels) zelf btw-aangifte doen of gebruikmaken van de KOR.

"Dat kan, maar er zijn betere manieren om de administratie in te richten", is het diplomatieke commentaar van de dienst op deze rudimentaire vorm van administreren. Online boekhouden is zo'n betere manier. Ruim vier op de tien kleine ondernemers uit de flitspeiling doen dit.

Een andere positieve uitkomst van de peiling is dat meer dan de helft van de kleine ondernemers minimaal één keer per week zijn of haar administratie bijwerkt. Verder weet bijna twee derde van de ondernemers (64,7%) te vertellen dat een regelmatige backup van de administratie verstandig is. Als de administratie wordt verloren, gestolen of in brand vliegt, is de ondernemer nog steeds wettelijk verplicht om zijn administratie van de afgelopen 7 jaar voor te leggen.

Tot slot weet ruim 8 op de 10 ondernemers dat hij verplicht is de administratie minimaal 7 jaar te bewaren. Dit geldt bijvoorbeeld voor kasadministratie, contracten, in- en uitgaande facturen en agenda-afspraken. Sommige gegevens moeten zelfs 10 jaar worden bewaard, zoals de btw-gegevens over onroerend goed, het éénloketsysteem of de Unieregeling.

Bron: Belastingdienst

Informatiesoort: Nieuws

Rubriek: Financiële administratie, Omzetbelasting

26

Gerelateerde artikelen