ING heeft klanten met een creditcard die te veel rente hebben betaald een compensatievoorstel gestuurd. Een woordvoerster van de bank meldt dat de eerste creditcardhouders deze maand een aanbod hebben gekregen.
Sommige klanten met een doorlopend krediet bij ING hebben vanaf 2001 jarenlang te veel rente betaald omdat de bank niet genoeg meebewoog met de marktrente. Sinds het oordeel hierover van klachteninstituut Kifid een paar jaar geleden werken naast ING ook ABN Amro en Rabobank aan compensatieregelingen voor gedupeerden. ING heeft hiervoor 255 miljoen euro opzijgezet, waarvan een deel voor creditcardhouders
De woordvoerster wil niet zeggen hoeveel creditcardhouders inmiddels een voorstel hebben gehad. De regeling geldt ook voor klanten die een doorlopend krediet of een zogeheten Continu Limiet hebben of hadden. Volgens de zegsvrouw hebben inmiddels duizenden mensen een voorstel ontvangen. Klanten die meer dan 50 euro te veel rente hebben betaald, komen daarvoor in aanmerking.
ING is de laatste van de drie grote banken die met voorstellen komt. ABN Amro meldde in mei dat alle klanten die in aanmerking komen een aanbod hebben gehad of al zijn gecompenseerd. Rabobank zegt dat de compensatie in december vorig jaar is afgerond.
De Consumentenbond en ING bereikten eind 2021 een akkoord over het berekenen van de vergoedingen. De bank doet nu pas de eerste voorstellen omdat de compensatie per persoon verschilt, zegt de woordvoerster. "Het is een intensief traject dat we heel zorgvuldig moeten doen. Per persoon moet het verrekend worden en dat kost tijd."
Bron: ANP
Informatiesoort: Nieuws
Rubriek: Financiële administratie