
Het aantal consumenten met een klacht over een beleggingsverzekering neemt af, meldt financieel klachteninstituut Kifid. Bij dat insitituut zijn nu nog ruim 200 klachten over dergelijke verzekeringen in behandeling, terwijl dat er een jaar eerder nog meer dan 300 waren. Ook komen er steeds minder nieuwe klachten bij.
Beleggingsverzekeringen, ook wel bekend geworden onder de naam woekerpolissen, waren met name in de jaren 90 van de vorige eeuw populair. Verzekeraars brachten onduidelijke kosten in rekening waardoor, toen de waarde van de beleggingen tegenviel, consumenten vaak verlies leden. Omdat er vaak niet goed gecommuniceerd werd over die kosten zijn veel consumenten in het geweer gekomen, vaak ook in samenwerking met claimclubs.
"Het moment komt in zicht dat Kifid het hoofdstuk ‘beleggingsverzekeringsklachten’ kan sluiten", stelt voorzitter Eveline Ruiaard van de geschillencommissie van het klachteninstituut. Vorig jaar behandelde die commissie ruim 110 zaken over de woekerpolissen. "Met het overgrote deel van de resterende klachten zijn we nu aan de slag en datzelfde hopen we te gaan doen met de enkele tientallen klachten die we nog moeten oppakken."
Kifid behandelt de zaken in clusters die over dezelfde producten gaan. Met een flink aantal beleggingsverzekeringen is het klachteninstituut nu klaar. Momenteel worden bepaalde producten van Aegon, ASR en Amev, Fortis en Generali behandeld. Die laatste drie bedrijven vallen inmiddels ook onder ASR. Met 69 zaken, waaronder een reeks klachten over woekerpolissen van Nationale Nederlanden, is Kifid nog niet bezig.
Bron: Kifid
Informatiesoort: Nieuws
Rubriek: Verbintenissenrecht