De rechtspraak kent sinds 1 februari een nieuwe klachtenregeling. Dit betekent dat alle gerechten, bijzondere colleges en landelijke diensten voortaan dezelfde klachtenregeling hanteren. Voorheen had elk gerecht zijn eigen klachtenprocedure, maar dit is nu vervangen door één uniforme regeling. Dat meldt de Raad voor de Rechtspraak. Over een beslissing van een rechter kan nog steeds niet worden geklaagd. Wie het niet eens is met een uitspraak, kan in de meeste gevallen in hoger beroep.
Op een aantal punten is de regeling gewijzigd. Zo is de nieuwe klachtenregeling in meer begrijpelijke taal opgeschreven. Daarnaast is er een nieuwe bepaling opgenomen over het gebruik van kwetsend en grof taalgebruik. Klachten die zijn geschreven met grove of beledigende bewoordingen, hoeven niet in behandeling te worden genomen. Als een rechtbank, gerechtshof of bijzonder college zo'n klacht ontvangt, krijgt de indiener de kans om de klacht aan te passen.
Andere bepalingen zijn hetzelfde gebleven. Op de website rechtspraak.nl staan de links naar de nieuwe klachtenregeling en meer informatie over het indienen van een klacht.
Bron: Rechtspraak.nl
Informatiesoort: Nieuws
Rubriek: Fiscaal bestuurs(proces)recht