Hypotheekadviezen kunnen beter, vindt de Autoriteit Financiële Markten (AFM). Zo vragen hypotheekadviseurs niet altijd genoeg door naar het uitgavenpatroon van de klant, wanneer ze bepalen of de woonlasten wel verantwoord zijn.

De toezichthouder heeft de kwaliteit van het hypotheekadvies in Nederland onderzocht in een verkenning. Daarvoor werden vragen gesteld aan 36 advieskantoren. Daaruit bleek ook dat niet altijd voldoende wordt doorgevraagd bij tegenstrijdigheden in de risicobereidheid van een klant.

Uit de verkenning van de AFM bleek wel dat adviseurs over het algemeen alle verplichte elementen uitvragen bij de klant. Het gaat dan bijvoorbeeld over de financiële positie, risicobereidheid, kennis en ervaring.

De adviseur kan van veel toegevoegde waarde zijn voor een klant, stelt de AFM. Tijdens een oriëntatiegesprek kan die de huizenkoper duidelijk maken dat een passende lening niet per definitie overeenkomt met het maximale leenbedrag. En bij het geven van het advies is het belangrijk dat de adviseur "verder gaat dan alleen het vervullen van de wensen van de klant", aldus de toezichthouder.

Informatiesoort: Nieuws

Rubriek: Inkomstenbelasting, Huwelijksvermogensrecht, Kantoren

176

Gerelateerde artikelen