Er gaat een nieuwe campagne over het regelen van digitale nalatenschap van start, genaamd ‘Data na de dood’. Daarmee biedt de Alliantie Digitaal Samenleven consumenten een handige checklist, een stappenplan en meer informatie over hoe zij hun digitale nalatenschap kunnen regelen.
Volgens de campagne heeft 85 procent van de Nederlanders hun digitale nalatenschap niet op orde. Zij hebben niet geregeld wat er met hun mails, accounts op social media en digitale foto’s moet gebeuren als zij zijn overleden. De campagne moet er voor zorgen dat mensen hier meer over gaan nadenken. Consumenten kunnen daarbij gebruik maken van een stappenplan met daarin ook een checklist (pdf).
‘Data na de dood’ is een initiatief van de Alliantie Digitaal Samenleven, een netwerk van bedrijven, publieke en maatschappelijke organisaties die zich samen inzetten om ervoor te zorgen dat iedereen in Nederland blijven deelnemen aan de steeds meer digitale samenleving. Onder meer Beeld & Geluid en het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijkrelaties maken deel uit van deze alliantie.
Bron: Alliantie Digitaal Samenleven/KNB