In dit artikel staan alle wijzigingen op het gebied van de autobelastingen uit het belastingpakket 2025 per wetsvoorstel.

Belastingplan 2025

  • De eindheffing bestelauto wordt gecorrigeerd voor inflatie over de afgelopen jaren. De bestelauto van de zaak, die afwisselend door meerdere werknemers wordt gebruikt is nu geminimaliseerd op een forfait van € 300. In 2025 geldt een bedrag van € 438. Met ingang van 1 januari 2026 wordt dit jaarlijks geïndexeerd.
  • De specifieke tarieftabel in de BPM voor plug-in hybride voertuigen (PHEV's) wordt beëindigd per 1 januari 2025. Aanleiding is de Europese regelgeving die leidt tot een nieuwe methode waarop de CO2-uitstoot van PHEV’s wordt bepaald.
  • De fiscale voertuigdefinities worden gestroomlijnd met het kentekenregister. Het voorstel is om in de fiscaliteit vanaf 2025 de officiële voertuigregistraties te volgen. De voorgestelde wijzigingen in de BPM hebben als gevolg dat iets meer auto’s kwalificeren als bestelauto en, daardoor, in aanmerking komen voor de uitzonderingen voor het privégebruik auto in de loon- en inkomstenbelasting. De fiscaal afwijkende definitie van ‘kampeerwagen’ vervalt. In plaats daarvan wordt fiscaal volledig aangesloten op de aanduiding ‘kampeerwagen’ in het kentekenregister. De vereenvoudiging treedt in werking met ingang van 1 januari 2027.
  • Vanaf 1 januari 2026 geldt voor emissievrije personenauto’s een aangepaste tariefkorting van 25% in de MRB. Vanaf 2030 vervalt de korting.
  • Voorgesteld wordt om de accijnstarieven (zoals geldend per 1 juli 2023) voor ongelode benzine, diesel en LPG te verlengen tot en met 31 december 2025. Door wederom in 2025 niet te indexeren wordt de voorgestelde maatregel hiermee voor 2025 de facto ruimer dan de accijnskorting in voorgaande jaren.

[nieuwsbron]

Overige Fiscale Maatregelen 2025

  • Forfait voor bestelauto’s waarvan CO2-uitstootgegevens ontbreken: met ingang van 1 januari 2025 vervalt de BPM-vrijstelling voor de bestelauto van een ondernemer als gevolg van het Belastingplan 2023. Voorgesteld wordt om voor bestelauto’s waarvoor geen CO₂-uitstoot is of kan worden vastgesteld, een forfait toe te passen van 330 gram per kilometer. Het aan te leveren tegenbewijs moet een vergelijkbare betrouwbaarheid opleveren als de WLTP-methode.
  • Verbeteren teruggaafregeling voor de bestelauto van een gehandicapte: door introductie van een verrekenmogelijkheid binnen de BPM moet voorfinanciering van BPM bij inschrijving van bestelauto’s voor gehandicaptenvervoer worden voorkomen.
  • Verzoekprocedure aanspraak nihiltarief voor autobussen die op aardgas of lpg rijden en hoofdzakelijk worden gebruikt voor het openbaar vervoer. Een verzoek is alleen noodzakelijk voor een autobus die na inwerkingtreding van het Belastingplan 2025 wordt tenaamgesteld.

[nieuwsbron]

------------

Lees ook de wijzigingen uit het belastingpakket 2025 in de:

Bron: Redactie TaxLive

Informatiesoort: Nieuws

Rubriek: Belastingheffing van motorrijtuigen, Milieuheffingen

Dossiers: Prinsjesdag 2024

301

Gerelateerde artikelen