
Rabobank moet een gedupeerd echtpaar van bankpasfraude toch 100.000 euro vergoeden. De Commissie van Beroep van klachteninstituut Kifid vindt het, in tegenstelling tot de Geschillencommissie eerder, "onjuist om de prijs geheel voor rekening te laten komen van de consumenten". In totaal verloor het echtpaar ruim 148.000 euro.
De gedupeerden verloren het geld toen fraudeurs zich voordeden als de alarmcentrale van de bank. De fraudeurs overtuigden het echtpaar om bankpassen met pincode mee te geven en een echte medewerker van Rabobank ervan te verzekeren dat er niets mis was met de eerste overboekingen van 1000 en 1200 euro.
Rabobank registreerde alleen de eerste overboekingen als verdacht. "Hierna blijft het uitermate bijzondere en ongebruikelijke verloop van de direct opvolgende betalingstransacties onopgemerkt", schrijft Kifid op de website. De fraudeurs hielden de vrouw van het echtpaar urenlang aan de lijn, waardoor waarschuwingen over het verhogen van de opnamelimiet haar niet bereikten. In die periode werden 75 van de 80 onrechtmatige betalingen gedaan.
"De Commissie van Beroep concludeert dat de omstandigheden waarin de bankpassen onrechtmatig zijn gebruikt aanleiding geven om de aansprakelijkheid van de consumenten te beperken", aldus Kifid. Behalve de 100.000 euro moet Rabobank ook 5000 euro betalen voor juridische kosten.
Een woordvoerder van Rabobank laat weten dat de bank kennis heeft genomen van de uitspraak. "Na zorgvuldige afweging hebben we deze opgevolgd", voegt hij daaraan toe.
Bron: Kifid
Informatiesoort: Nieuws