Accountantskantoren zien hun omzet alsmaar verder dalen. Sinds de crisis hebben de kantoren te maken met een structurele druk op hun omzet. Na een omzetdaling van circa 1% in de afgelopen twee jaar, koersen accountantskantoren dit jaar en volgend jaar af op eenzelfde daling. Dit blijkt uit de sectormonitor Zakelijke Dienstverlening van ABN AMRO Economisch Bureau.

Over de hele linie laten zakelijke dienstverleners al ruim een jaar een vlakke omzetontwikkeling zien. Advocatenkantoren doen het beter dan gemiddeld. In de hoek waar de klappen vallen zitten momenteel de accountantskantoren en de notarissen. Notariskantoren blijven volgens ABN AMRO last houden van de slechte woningmarkt. Accountantskantoren zien als enige ook volgend jaar de omzet dalen door een structurele prijsdruk.

ABN AMRO: "Het traditionele controlewerk van jaarrekeningen heeft te maken met afnemende volumes en prijsdruk. De oorzaken hiervoor liggen in een dalend aantal klanten (faillissementen, overnames) en standaardisering van het werk (automatisering, online dienstverlening). Daarnaast krijgt de branche te maken met nieuwe regelgeving: onder meer scheiding van advies en controle, kantoorroulatie en een betere kwaliteitscontrole."

ABN AMRO geeft aan dat overheden en toezichtshouders al langere tijd ontevreden zijn over de structuur van de markt voor accountancydiensten en het functioneren van de Big Four accountants. "Met enige regelmaat komt er in Nederland een accountant in opspraak door financiële onregelmatigheden bij een van zijn klanten. De branche kampt hierdoor met een gebrek aan vertrouwen en heeft een kwaliteits- en imagoverbetering nodig."

Onderscheiden met adviesopdrachten

In de 'Visie op Zakelijke dienstverlening' geeft ABN AMRO aan dat kantoren zich beter kunnen onderscheiden op adviesopdrachten. "De splitsing van controle en advies vraagt om specialisatie. Alleen op die manier kunnen kantoren hun toegevoegde waarde aantonen richting opdrachtgevers." Uit onderzoek van het CBS blijkt een structurele daling van de prijzen voor standaard werkzaamheden, zoals de accountantscontrole. De prijsdruk is echter minder van belang voor maatwerkdiensten, zoals de financiële administratie en belastingadvies.

In de sectormonitor Zakelijke dienstverlening voegt Han Mesters, Sector Banker Zakelijke Dienstverlening, hier nog een advies aan toe: " Te veel bedrijven zijn bezig met het ‘hoe' en ‘wat' van hun producten en diensten. In deze tijd is er steeds meer behoefte aan het ‘waarom'. De noodzaak om uit te gaan van het ‘waarom' is voor bedrijven in de zakelijke dienstverlening alleen nog maar groter geworden omdat er geen sprake is van tastbare producten."

Bron: Redactie TaxLive

Informatiesoort: Nieuws

Rubriek: Kantoren

0

Gerelateerde artikelen