Het kabinet beziet hoe op termijn een suikerbelasting kan worden ingevoerd, staat in het het coalitieakkoord van Rutte IV te lezen. Over wat die suikerbelasting precies inhoudt, en wat het verschil is met de huidige frisdrankenbelasting, is nogal wat verwarring ontstaan bij het grote publiek. Reden voor het journalistieke onderzoeksplatform Pointer van KRO/NCRV om er twee fiscale specialisten bij te halen voor uitleg.
Toon Zom is oud-beleidsmedewerker van het ministerie van Financiën en specialist in accijnzen en verbruiksbelastingen. Naar aanleiding van zijn column op TaxLive werd hij door Pointer gevraagd naar zijn ideeën om het suikerverbruik door jongeren omlaag te krijgen.
"Een suikerbelasting wordt heel ingewikkeld maar voor de frisdrankbelasting is er een mogelijkheid. Die belasting heeft nu één tarief voor alle dranken. Het kabinet zou het tarief afhankelijk kunnen maken van het suikergehalte van de drank. Fabrikanten zullen er dan waarschijnlijk voor kiezen om het suikergehalte te verlagen", zegt Zom tegen het onderzoeksplatform.
Ilona van den Eijnde, onderzoeker aan de Erasmus Universiteit Rotterdam en adviseur bij EY, sluit zich aan bij Zom wanneer zij zegt dat een zogenaamde suikertaks heffen gecompliceerd ligt. De specialiste in btw, douane en accijnzen schoof aan in de radiostudio van Pointer voor een discussie over het onderwerp.
Van den Eijnde wijst op de complicaties bij het duurder maken van suikerconsumptie via een suikerbelasting. "Effecten in het buitenland van vergelijkbare belastingen vallen eigenlijk best tegen; vaak omdat de belasting niet altijd daadwerkelijk bij de consument terecht komt", zegt zij in het radioprogramma. Volgens de fiscaliste is er geen gouden maatregel en ziet zij meer heil in consistente 'en, en, en'-maatregelen.
Bron: Pointer