
Klaverblad Verzekeringen mocht een rechtsbijstandverzekering van een klant niet zonder reden opzeggen. Volgens het in de financiële sector belangrijke klachteninstituut Kifid is dat in strijd met "de redelijkheid en billijkheid". De verzekeraar moet de opzegging daarom ongedaan maken.
Klaverblad annuleerde de verzekering in augustus 2023 volgens de in de regels vastgelegde opzegtermijn, maar wilde ook na vragen van de klant de reden niet geven. Dit mag niet, meldt Kifid na een uitspraak van de geschillencommissie.
"Bij het sluiten van een nieuwe verzekering krijgt de aspirant-verzekeringnemer in de regel de vraag of een eerdere, andere verzekeraar wel eens een verzekering van hem/haar heeft opgezegd. Als dat zo is en de aspirant-verzekeringnemer kan geen reden voor de opzegging geven, omdat die reden niet bekend is, dan zou dit voor de aspirant-verzekeringnemer nadelig kunnen aflopen", motiveert de commissie de uitspraak op de website van Kifid.
Bron: Kifid
Informatiesoort: Nieuws
Rubriek: Verbintenissenrecht