De vliegbelasting wordt ongeveer 7 euro per ticket, ongeacht de reisbestemming. Het gaat om één vast bedrag om het de Belastingdienst niet te moeilijk te maken.
Bronnen in Den Haag bevestigen berichtgeving van RTL Nieuws hierover. Eerder overwoog het kabinet nog een heffing van 3,80 euro voor vluchten binnen Europa en van 22 euro voor intercontinentale vluchten. De vliegtaks wordt in 2021 ingevoerd. Verder komt er een heffing voor vervuilende en lawaaiige vliegtuigen.
Hoewel de vliegtaks is bedoeld voor het milieu, verwacht het kabinet niet dat de invoering tot veel minder vraag naar vliegreizen zal leiden. Tickets worden de komende tijd toch wel duurder, mede door de schaarse capaciteit op Schiphol. Met de extra winst die luchtvaartmaatschappijen daardoor maken, kunnen zij de belasting in belangrijke mate voor eigen rekening nemen.
Natuur & Milieu heeft nog niet veel reden tot juichen. ,,Wij zijn blij met het invoeren van een vliegtaks, maar zo'n laag bedrag gaat natuurlijk weinig effect hebben op klimaat, geluidsoverlast of volksgezondheid. Wij vinden dat dit kabinet, dat zich het groenste ooit noemt, dat beter moet kunnen'', zegt directeur Marjolein Demmers. ,,Vliegtickets worden nu nog helemaal niet belast, net als de kerosine voor vliegtuigen. Tickets zijn daardoor goedkoop, en de vraag naar vliegen veel te hoog. Zou je vliegen wel eerlijk belasten, dan zouden tickets 35 procent duurder worden. Gemiddeld kost een ticket ongeveer 200 euro, dus die 7 euro zou eigenlijk 70 euro moeten zijn.”
De Vereniging Nederlandse Verkeersvliegers stelt dat de vliegtaks een 'effectloze maatregel is, die alleen 200 miljoen extra in de staatskas brengt'. ,,Het politieke doel van deze maatregel was het verminderen van de klimaat- en milieuschade veroorzaakt door de luchtvaart. Uit onderzoek uitgevoerd in opdracht van de Rijksoverheid blijkt dat deze vliegtax vrijwel geen positief effect heeft op het bereiken van dit doel. Uit dezelfde onderzoeken blijkt ook dat het geen groot effect heeft op de keuzes die de consument gaat maken. Wij hadden gehoopt op beleid dat juist de innovatie in de sector zou aanjagen en innovatie zou nastreven'', aldus de verkeersvliegers.
Update 15.10
Het kabinet stuurt het wetsvoorstel vliegbelasting naar de Raad van State. Het kabinet heeft in dit wetsvoorstel gekozen voor een belasting voor passagiers en vracht. Transferpassagiers worden uitgezonderd. Voor vrachtvliegtuigen geldt dat vliegtuigen die minder geluid produceren minder worden belast. Voor vracht wordt in een onderzoek eerst de impact van een dergelijke belasting voor de vrachtsector in kaart gebracht. De tekst van het wetsvoorstel en het advies van de Raad van State worden naar verwachting in het voorjaar van 2019 openbaar, als het naar de Tweede Kamer wordt gestuurd.
De opbrengst van de vliegbelasting vloeit rechtstreeks in de schatkist. In het regeerakkoord stond dat geld dat binnenkomt door dergelijke 'groene' belastingen, naar lastenverlichting voor burgers en bedrijven zou gaan. Snel benadrukte dat de vliegbelasting in de eerste plaats bedoeld is om een prijskaartje te hangen aan milieuvervuiling door de luchtvaartsector. Vliegen is nu nog de enige vorm van vervoer waarop helemaal geen belasting wordt geheven, aldus de bewindsman. ,,Wij willen dat milieuvervuiling echt betaald wordt, dus ook in de luchtvaart.''
Bron: ANP/Rijksoverheid
Informatiesoort: Nieuws
Rubriek: Milieuheffingen