De Westerscheldetunnel tussen Zuid-Beveland en Zeeuws-Vlaanderen is op 30 december 2024 vanaf 15.00 uur tolvrij gemaakt voor auto's en motoren. Aanvankelijk was het de bedoeling in 2033 een eind te maken aan de tolheffing, maar in 2022 besloot de Tweede Kamer de maatregel acht jaar eerder door te voeren. Voor het tolvrij maken van de tunnel voor vrachtverkeer is nog geen geld beschikbaar.
Nadat minister Barry Madlener (Infrastructuur en Waterstaat) en de Zeeuwse gedeputeerde Harry van der Maas (mobiliteit) daarvoor het sein hadden gegeven, reed een aantal oldtimers door een met ballonnen versierde tolpoort om te markeren dat auto's en motoren voortaan gratis door de tunnel kunnen.
Het Rijk stelt 146,5 miljoen euro beschikbaar om het wegvallen van de inkomsten uit tolheffing voor de komende jaren te dekken. Voor het tolvrij maken van de tunnel voor vrachtverkeer is nog geen geld beschikbaar. Eric de Ruijsscher van VNO-NCW Zeeland sprak de wens uit dat vrachtwagens op termijn ook gratis door de tunnel kunnen rijden. Cees Liefting van de stichting Zeeland Tolvrij sprak woorden van gelijke strekking. Hij zei dat zijn stichting zich ook blijft inzetten voor het gratis maken van de Westerschelde Ferry, de veerdienst tussen Vlissingen en Breskens.
De 6,6 kilometer lange Westerscheldetunnel is in 2003 geopend. Tot maandagmiddag 15.00 uur kostte een retour door de tunnel voor een personenauto 10 euro. Veelgebruikers en abonnementhouders betaalden minder. Dit jaar waren er ongeveer 8,7 miljoen passages door de tunnel.
Sinds juli 2009 is de provincie Zeeland de enige aandeelhouder van de NV Westerscheldetunnel, de exploitant van de verbinding.
De Westerscheldetunnel is in 2003 geopend. Per dag maken gemiddeld 27.000 voertuigen gebruik van de 6,6 kilometer lange tunnel. Sinds juli 2009 is de provincie Zeeland de enige aandeelhouder van de NV Westerscheldetunnel, de exploitant van de verbinding.
Bron: ANP
Informatiesoort: Nieuws
Rubriek: Belastingheffing van motorrijtuigen