Zowel fiscalisten als wetenschappers noemen de zogenaamde Qualified Refundable Tax Credit in Pijler 2, die de minimumbelasting van 15 procent voor multinationals regelt, een weeffout en oneerlijk voor ontwikkelingslanden. PwC-partner Jeroen Schmitz beaamt dit desgevraagd tegenover de NOS en zegt dat tax credits het idee van een eerlijker speelveld, dat centraal stond bij het bedenken van een wereldwijde minimumbelasting, ondermijnen. "En toch zou ik het als Nederland als de wiedeweerga invoeren", zegt hij.

Onderdeel van de afspraken rond Pijler 2 is dat de aangesloten landen hun bestaande fiscale stimuleringsmaatregelen kunnen omvormen tot een Qualified Refundable Tax Credit, in het Nederlands een restitueerbaar belastingtegoed. Bedrijven kunnen daardoor blijven profiteren van een belastingkorting mochten zij onder het het 15-procentstarief komen.

De Nederlandse innovatiebox is daar een voorbeeld van. Deze regeling kan ertoe leiden dat Nederlandse bedrijven als ASML of Booking, die van de innovatiebox gebruikmaken, minder dan 15 procent belasting betalen en dus zou er dan volgens de minimumbelasting bijgeheven moet worden. Daarmee zou het voordeel van dit soort regelingen ongedaan worden gemaakt.

Om dat te voorkomen kan een land volgens internationale afspraken het instrument van tax credits invoeren. In plaats van het belastingtarief te verlagen, kan de overheid het inkomen van de multinationals na belastingen verhogen door de betaalde belasting terug te geven. De kosten worden dan tegen elkaar weggestreept, terwijl het bedrijf op papier nog wel belasting betaalt.

Vorige maand hebben ambtenaren van het ministerie van Financiën in het rapport 'Belastingen in maatschappelijk perspectief' een manier met tax credits bedacht om Nederlandse techmultinationals toch financieel te steunen. Belastingparadijs Bermuda is van plan om een dergelijke methode volgend jaar in te voeren en eind vorige maand kondigde Singapore een vergelijkbaar plan aan. Zwitserse kantons overwegen een dergelijke maatregel.

"Zwitserland, Singapore, Bermuda, dat zijn allemaal rijke landen die de extra winstbelasting niet nodig hebben om hun schatkist te vullen", zegt Schmitz tegen de NOS. "Maar een armer land als Vietnam heeft niet genoeg geld om dit soort tax credits uit te betalen. Die lokten bedrijven voorheen met belastingkortingen, maar dat mag niet meer. Dat soort landen zijn nu dus de dupe." Toch vindt de fiscalist dat afzien van tax credits het Nederlandse investeringsklimaat te hard raakt als andere rijke landen het wel invoeren en Nederland niet.

November vorig jaar pleitte de NOB al voor invoering van tax credits voor het Nederlandse bedrijfsleven. In het Weekblad fiscaal recht heeft fiscalist Duco ter Steege het artikel 'Pillar 2 in het licht van (duurzame) tax incentives' geschreven over de impact van Pijler 2 op nationale belastingvoordelen voor bedrijven.

Bron: NOS/Redactie TaxLive

Informatiesoort: Nieuws

Rubriek: Europees belastingrecht, Internationaal belastingrecht

706

Gerelateerde artikelen