Kleine ondernemers zijn meestal positief over hun ervaringen met de Belastingdienst als het gaat om standaardprocessen. Bij afwijkende situaties zijn de ondernemers minder positief over het contact met de Belastingdienst. Dit staat in de resultaten van een onderzoek van Ipsos I&O. In opdracht van de Inspectie belastingen, toeslagen en douane heeft Ipsos I&O onderzoek gedaan naar de ervaringen van zzp’ers en mkb’ers in hun interactie met de Belastingdienst.

Als kleine ondernemers fouten maken, ervaren zij dat de Belastingdienst daar streng en niet flexibel mee omgaat. Ruim een derde (36%) van de ondernemers vindt de Belastingdienst overdreven streng reageren op kleine fouten. Drie op de vijf (59%) ondernemers vinden dat de Belastingdienst te snel met boetes en boeterente komt. De communicatie die men hierover ontvangt ervaart men vaak als (te) hard en dwingend. Een ruime meerderheid (92%) van de ondernemers verwacht van de Belastingdienst dat ze op een gelijkwaardige manier worden aangesproken en behandeld.

Ondernemers geven verbeterpunten

Ondernemers, die aan het onderzoek hebben deelgenomen, zien graag dat de Belastingdienst directe contactgegevens opneemt in de brieven die de Belastingdienst stuurt. Zo gaat geen kostbare tijd verloren met het moeten bellen naar de BelastingTelefoon. Ook vinden zij dat de communicatie waarmee de Belastingdienst reageert op fouten anders kan. Verder mag het betalingsproces volgens de ondernemers minder zwart-wit: als een bedrag niet op tijd binnen is, hoeft dat nog niet te betekenen dat de ondernemer volledig in gebreke is gebleven. De Belastingdienst zou eerst kunnen vragen of er iets mis is gegaan en de ondernemer de mogelijkheid geven zijn fout te herstellen. Ook stellen de ondernemers voor dat de Belastingdienst meer rekening houdt met de betalingsgeschiedenis, waarbij loyale betalers eerder het voordeel van de twijfel krijgen. Tot slot, mag het aangaan van een betalingsregeling makkelijker worden gemaakt.

Vervolg

De Inspectie belastingen, toeslagen en douane ziet erop toe dat mensen en bedrijven fatsoenlijk en rechtvaardig worden behandeld als zij te maken hebben met belastingen, toeslagen en douanezaken. Het beeld van de ervaringen van ondernemers met de Belastingdienst dat Ipsos I&O heeft opgehaald, betrekt de inspectie bij de toezichtactiviteiten.

Bron: Ipsos I&O

Informatiesoort: Nieuws

Rubriek: Belastingrecht algemeen, Kantoren

140

Gerelateerde artikelen