Stelt u zich eens voor, het is augustus 2017 en u bent de gelukkige leaserijder van een gloednieuwe Porsche Cayenne, net op kenteken gezet. Op de A2 tussen Utrecht en Amsterdam raast u voorbij een schim die vergeleken met uw bakbeest amper vooruit lijkt te komen. "Rijdt dat ding überhaupt wel?" vraagt u zich af.
In uw binnenspiegel kunt u nog net de contouren van een Toyota Prius Plug-in Hybrid onderscheiden van een paar jaar oud, 2012 misschien. Terwijl uw Cayenne een paar gretige happen uit de ozonlaag neemt, denkt u na over hoeveel bijtelling die Toyota – naar u aanneemt leaserijder - zou hebben. Plots beseft u dat als de Toyota op dat moment 60 maanden erop heeft zitten sinds de datum van de kentekenstelling, de berijder een hogere bijtelling krijgt dan u met uw Cayenne. Hij 25% en u 22%. Haha! Lachend trapt u het gaspedaal nog een stukje verder in.
 
Even verderop blaast u bijna een VW Polo TSI van de weg. Die is van 2016 en verbruikt een schijntje van wat uw Cayenne naar binnen werkt. Maar ook die Polorijder mag zich ‘verheugen' op een bijtelling van 25%, terwijl u een mooie 22% bijtelling op zak heeft. Wat een prutser.
 
Met die mooie gedachte zet u de speakers een tandje hoger en het gaspedaal volgt als vanzelf lijkt wel. De Cayenne eet zo'n beetje het asfalt op en u scheurt langs weer zo'n lelijke Toyota Hybride, nu uit 2009. "Hoeveel van die koelkasten waggelen wel niet over de Nederlandse wegen?", vraagt u zich af. Hmm, deze heeft wel nog een lagere bijtelling, maar tot wanneer ook alweer? "Ach, je kunt ook niet alles onthouden", denkt u met een blik op uw snelheidsmeter die 190 km/h aangeeft. Wat, 190 km/h?! Dat wordt weer een dikke prent met die volstrekt overbodige trajectcontrole tussen Amsterdam en Utrecht.
 
Haastig trapt u op de rem, tot groot genoegen van – het is toch niet te geloven - nog zo'n irritante Prius rijder die u ook nog eens in zijn vuistje ziet lachen.
 
-------------------------------------------------------
 
Benieuwd naar de nieuwe (en oude) bijtellingspercentages en hoe die uitpakken voor de zakelijke rijder? Kom dan naar het Vakstudie Nieuws Congres op 30 november aanstaande. Daar is Ognjen Soldat, specialist autobelastingen, spreker voor de parallelsessie Autobelastingen. Zie deze website voor meer informatie en de mogelijkheid om u in te schrijven.

Informatiesoort: Column

Rubriek: Belastingheffing van motorrijtuigen

18

Gerelateerde artikelen