Belastingwetgeving moet eenvoudiger en simpeler. Dat is een van de credo's van Staatssecretaris Wiebes van Financiën. Daar kan niemand op tegen zijn! Hoe jammer is het dan dat de staatssecretaris bij de eerste de beste wetgevingsactiviteit waarvoor hij verantwoordelijk is en waarbij hij zijn credo in praktijk kan brengen, het Belastingplan 2015, schromelijk faalt.
Met ingang van 1 januari 2015 wordt namelijk het pensioengevend salaris waarover fiscaal gefacilieerd een oudedagsvoorziening mag worden opgebouwd, afgetopt op € 100.000. Leiden in last voor al diegenen met een inkomen boven deze € 100.000. Om deze groep tegemoet te komen, biedt het kabinet hen de mogelijkheid om door middel van een nettoregeling vrijgesteld bij te sparen in box 3 tot 1,875% van het middelloon. Daartoe wordt box 3 per 1 januari 2015 uitgebreid met twee nieuwe regelingen, één voor de nettolijfrente en één voor het nettopensioen. De fiscale faciliteit bestaat eruit dat de nettolijfrente- respectievelijk -pensioenaanspraak is vrijgesteld van vermogensrendementsheffing. De inleg is niet aftrekbaar/vrijgesteld, zodat de uitkering te zijner tijd onbelast is (hoofdregel).
Om dit mogelijk te maken zijn maar liefst 11 nieuwe artikelen nodig in box 3, vier voor de nettolijfrente en zeven voor de nettopensioenregeling. Die elf artikelen regelen uiterst gedetailleerd aan welke voorwaarden de lijfrente- en pensioenaanspraak moet voldoen om te zijn vrijgesteld in box 3. Zo komt er het netto-ouderdomspensioen, het nettopartnerpensioen, het nettowezenpensioen enz. En om te bereiken dat de in box 3 vrijgesteld op te bouwen lijfrente- en pensioenaanspraak te zijner tijd ook inderdaad wordt aangewend voor een (levenslange) oudedagsvoorziening, worden al deze regels omgeven met sanctieheffingen, want het kan natuurlijk niet zo zijn dat dit oudedagspotje op enig moment wordt afgekocht. Dan is, achteraf bezien, de box 3-vrijstelling ten onrechte verleend. Bij afkoop wordt dan een extra heffing opgelegd van de helft van de waarde van de aanspraak vermenigvuldigd met de factor tien (zo staat het er echt). Bij emigratie geldt deze sanctieheffing overigens niet, hetgeen leidt tot een lek in de belastingheffing, want na de emigratie kan de nettolijfrente zonder Nederlandse belastingheffing worden afgekocht; het nettopensioen niet, want dit valt onder het afkoopverbod van de Pensioenwet.
Laten we in hemelsnaam hiermee stoppen. Het sop is de kool niet waard. Voor een extra pensioenopbouwtje van 0,125% van het middelloon moet box 3 worden bevuild met allerlei nieuwe regels die verzekeringsmaatschappijen en pensioenfondsen moeten uitvoeren. Dit brengt allemaal kosten met zich mee die ten koste zullen gaan van het rendement. Een nieuwe woekerpolis ligt in het verschiet.
Belastingplichtigen en hun adviseurs zullen zich ook moeten inwerken in deze nieuwe regelingen en de laatsten doen dat niet voor niets. En, bovenal, de Belastingdienst zal al deze regels moeten controleren. Alsof die al niet genoeg te doen heeft. En dat voor een regeling die de doelgroep, zo is mijn inschatting, helemaal niet nodig heeft. Met mensen die een inkomen verdienen van meer dan € 100.000, hoeft men niet zo'n medelijden te hebben. Die redden zich financieel meestal wel. Dus, Staatssecretaris Wiebes, stop met deze waanzin en trek deze voorstellen onmiddellijk in.
17