Op donderdag 22 oktober verschijnt nummer 7354. In deze aflevering zijn de volgende bijdragen opgenomen:

Prof. dr. Q.W.J.C.H. Kok - Belastingrecht is een kunst
Direct door naar het volledige artikel in Navigator

Drs. H. Bergman en mr. F.R. Herreveld - ‘We zijn er voor iedereen’

Een interview met Dineke de Groot. Aankomend president Hoge Raad Dineke de Groot blikt terug op tijd in belastingkamer.
Direct door naar het volledige artikel in Navigator

Drs. C. Overduin - Box 3: het zal je kind maar wezen

Het recent ingediende wetsvoorstel aanpassing box 3 helpt de box 3-belastingbetaler met een klein(er) vermogen. In dit artikel wordt ingegaan op diverse aspecten van dat wetsvoorstel waarbij gekeken is naar de uitgangspunten van de wetgever bij de wijzigingen in box 3 per 1 januari 2017. Dan valt op dat bepaalde aspecten anders zijn gepresenteerd. In dit artikel worden die kwesties benoemd en nader uitgewerkt. Ook wordt een alternatieve oplossing aangedragen voor het probleem dat het heffingvrij vermogen doorwerkt naar allerlei andere regelingen. Met de voorgestelde Schijf 0-variant wordt vooral in de uitvoering veel extra werk voorkomen en blijven de wettelijke koppelingen ongewijzigd bruikbaar. Behalve het wetsvoorstel wordt ook de evaluatie besproken van de vermogensmix. Bij die evaluatie is geen onderbouwing gegeven en zijn ook geen brongegevens aangedragen, waardoor een goede vergelijking met de huidige vermogensmix die is gebaseerd op cijfers uit het jaar 2012, niet mogelijk is. Volgens het Ministerie van Financiën behoeft de vermogensmix geen wijziging. Die conclusie is echter te kort door de bocht. Bepleit wordt dat alsnog de onderliggende informatie wordt gepubliceerd en een toets wordt uitgevoerd op dezelfde wijze als is gebeurd bij de invoering van box 3 ‘2.0’.
Direct door naar het volledige artikel in Navigator

Mr. N. van den Hoek en mr. M.B. Weijers - Van dergelijke consultatievoorstellen wil men verschoond blijven

In deze bijdrage wordt ingegaan op het Wetsvoorstel aanpassing wettelijk fiscaal verschoningsrecht dat ter (­internet)consultatie is aangeboden. Het consultatievoorstel voorziet in een aanpassing van een aantal wettelijke bepalingen dat het verschoningsrecht van o.a. de advocaat in belastingzaken regelt. De auteurs bespreken de ­huidige stand van de jurisprudentie en maken een korte rechtsvergelijking met het attorney-client privilege in ­Amerikaanse belastingzaken. Zij concluderen dat het consultatievoorstel het verschoningsrecht van de advocaat in belastingzaken op oneigenlijke gronden inperkt.
Direct door naar het volledige artikel in Navigator

Rubriek Parlementair
Direct door naar het volledige artikel in Navigator

S.A.C. Keulemans - Understanding street-level bureaucrats’ attitude towards clients: A social psychological approach

Op donderdag 24 september 2020 is Shelena Keulemans gepromoveerd aan de Erasmus Universiteit te Rotterdam op het proefschrift ‘Understanding street-level bureaucrats’ attitude towards clients: A social psychological approach’.
Direct door naar het volledige artikel in Navigator

Binnenkort in het weekblad

Hard-to-value-intangibles: how hard can it be?

De overdracht van moeilijk te waarderen immateriële activa (ook wel hard-to-value-intangibles, hierna: HTVI) binnen concern staat sinds de recente publicatie van de MDR-Richtlijn van de Belastingdienst weer even in de schijnwerpers. De relevante vraag hier is of een overdracht van immateriële activa binnen concern in de definitie valt van ‘Hallmark E(2)’. Dit zal vaak het geval zijn, maar in de praktijk is de consequentie van het kwalificeren als HTVI voor belastingplichtigen veel belangrijker dan de meldingsplicht an sich. Moet elke belastingplichtige bij overdracht van HTVI serieus rekening houden met correcties achteraf door de fiscus? Dit lijkt op basis van de tekst in het Transfer Pricing Besluit wel het geval te zijn. Dit is echter wel erg vergaand gezien het oorspronkelijke doel van de regeling, die zag op het voorkomen van informatie asymmetrie. Belangrijkste uitgangspunt blijft dat bij zowel belastingplichtige als Belastingdienst dezelfde informatie beschikbaar is ten tijde van de overdracht. In zo’n geval kan volgens de Transfer Pricing Guidelines geen correctie worden opgelegd door de Belastingdienst. Maar hoe zorg je daar nu voor? Het artikel biedt inzichten in praktische ervaringen van B.W.J. Konings en D. Morren met deze regeling en biedt een alternatief aan wat zowel voor de praktijk als voor de fiscus zou kunnen werken.

Wat vindt Europa van de Nederlandse fiscale steekproeven?

De statistische steekproef neemt al geruime tijd een belangrijke plaats in binnen de controleaanpak van de Nederlandse belastingdienst. Voor de belastingdienst is deze aanpak namelijk efficiënt. Toch is er ook veel kritiek op deze aanpak, waarbij met name aandacht bestaat voor de positie van de belastingplichtige. In deze bijdrage bekijken prof. mr. dr. M.M.W.D. Merkx en drs J.G.M. van Twisk de statistische steekproef kritisch vanuit EU-context aan de hand van de zaak Fontana.

Producten: WFR-signaleringen

5