Het is aan individuele taxi- exploitanten om, bij een natuurlijke vervangingsmoment, te bepalen welk voertuig het beste kan worden aangeschaft vanaf 2020. Ten behoeve van de monitoring van het aanbod meldt de bewindsman dat er voor taxivervoer met reguliere straattaxi’s en personenbusjes voldoende zeer zuinige en emissievrije alternatieven lijken te zijn. Voor specifiek taxibusjes met rolstoelplaatsen is het aanbod beperkter. Voor de behandeling van het Belastingplan 2020 komt het kabinet uitgebreider terug op het aanbod van zeer zuinige en emissievrije voertuigen voor doelgroepenvervoer. De teruggaafregeling voor rolstoelbusjes die worden gebruikt voor rolstoelvervoer van en naar zorginstellingen in groepsverband, blijft in stand. Dit betreft een andere regeling, aldus Snel. Bij deze regeling zijn geen taxi-exploitanten betrokken.
Informatiesoort: VN Vandaag
Rubriek: Belastingheffing van motorrijtuigen
Regelgevende instantie: Ministerie van Financiën
Editie: 16 juli