De Staatssecretaris van Financiën heeft geantwoord op vragen van diverse Tweede Kamerleden over de afschaffing van de oldtimervrijstelling. Hij stelt dat verruiming van het overgangsrecht naar diesel- en LPG-auto's waarschijnlijk een grote aanzuigende werking zal hebben.

De Staatssecretaris van Financiën heeft geantwoord op vragen van de Tweede Kamerleden Van Helvert, Omtzigt, Bashir, Van Dijck en Van Vliet over de afschaffing van de oldtimervrijstelling. De vragen hebben grotendeels betrekking op de getalsmatige onderbouwing van de maatregel door de staatssecretaris.

Verder stelt de staatssecretaris dat het verruimen van het overgangsrecht naar oldtimers die rijden op diesel of LPG waarschijnlijk een grote aanzuigende werking zal hebben, resulterend in de volgende effecten:

 

  1. Houders van niet-geschorste voertuigen gaan gebruik maken van de overgangsregeling;
  2. Houders van geschorste voertuigen ontschorsen hun voertuig en zullen gebruik maken van de overgangsregeling;
  3. De import van voertuigen die gebruik kunnen maken van de overgangsregeling, zal naar verwachting stijgen.

Dit zal, naar de staatssecretaris schat, leiden tot ruim 6000 voertuigen die nu MRB betalen en die straks zullen kiezen om gebruik te maken van de overgangsregeling en tot het ontschorsen van ongeveer 15.000 auto's alsmede tot een extra import van ongeveer 6000 LPG- en dieselvoertuigen.

Daarnaast brengt de staatssecretaris nog onder de aandacht dat de oldtimermaatregel ook vanuit milieuoogpunt genomen is en dat de maatregel een positief effect op de luchtkwaliteit heeft gehad.

[Nieuwsbron][Nieuwsbron]

Informatiesoort: VN Vandaag

Rubriek: Belastingheffing van motorrijtuigen

Regelgevende instantie: Ministerie van Financiën

Editie: 3 november

2

Inhoudsopgave van deze editie

Gerelateerde artikelen