De Minister van Economische Zaken heeft geantwoord op vragen vanuit de Tweede Kamer over het bericht dat de verkoop van elektrische en hybride auto's fors is afgenomen.

De Minister van Economische Zaken heeft mede namens de Staatssecretaris van Financiën geantwoord op vragen van de Tweede Kamerleden Van Veldhoven en Van Weyenberg (beiden D66) over het bericht dat de verkoop van elektrische en hybride auto's fors is afgenomen.

Hij vindt dat vanwege het hogere praktijkverbruik van plug-in hybride auto's (PHEV's) het fiscaal stimuleren van deze voertuigen niet meer vergroenend is. Daarom heeft het kabinet er voor gekozen PHEV's steeds meer als reguliere auto's te behandelen waardoor het bijtellingspercentage voor PHEV's per 1 januari 2016 verhoogd is van 7 naar 15. Dit is overigens nog altijd een stuk lager dan de bijtelling op conventionele zuinige auto's, die, ingaande 1 januari 2016, 21% is geworden.

Daarnaast handhaaft het kabinet tot en met 2020 wel het lage bijtellingspercentage van 4 voor nulemissieauto's. Omdat het bijtellingspercentage voor nulemissieauto's niet wijzigt, wordt het relatieve voordeel voor deze voertuigen versterkt. De groei van het aantal nieuwverkopen van volledig elektrische auto's is stabiel en zal naar verwachting, onder andere door de relatieve versterking van de stimulering, de komende jaren toenemen.

De minister vermeldt dat Nederland qua marktaandeel van (semi-)elektrische auto's op dit moment nog steeds in de top vijf staat van de wereldranglijst.

Door het kabinet wordt in het kader van afspraken uit het Energieakkoord, waar mogelijk, ingezet op het overschakelen op elektrische aandrijflijnen, waarbij uitlaatgassen vrij zijn van stoffen die schadelijk zijn voor de gezondheid en van CO2. Een dergelijke overgang kost echter tijd. Op de korte termijn mag daarom een relatief beperkte bijdrage worden verwacht van de verkoop van elektrische voertuigen aan het halen van de klimaatdoelstellingen en de verbetering van de luchtkwaliteit in heel Nederland. Daarom zet het kabinet er zich tevens voor in om door Europees bronbeleid conventionele voertuigen met een verbrandingsmotor schoner en zuiniger te maken. Met de Wet uitwerking Autobrief II zet het kabinet vol in op Europees bronbeleid en daarnaast op het stimuleren van nulemissieauto's.

Lees ook het thema Wetsvoorstel Uitwerking Autobrief II.

[Nieuwsbron]

Informatiesoort: VN Vandaag

Rubriek: Inkomstenbelasting, Loonbelasting, Milieuheffingen

Regelgevende instantie: Ministerie van Economische Zaken

Editie: 7 oktober

2

Inhoudsopgave van deze editie

Gerelateerde artikelen