De Belastingtelefoon is in mei 2019 op drie dagen slecht bereikbaar geweest. Dit betroffen dagen na een (lang) weekend, waarop doorgaans sprake is van meer telefonie dan op andere werkdagen. Dit antwoordt staatssecretaris Snel na Kamervragen van de leden Lodders (VVD) en Omtzigt (CDA).

In de maand mei 2019 is, net als in voorgaande jaren, de bereikbaarheid wat lager dan het jaargemiddelde vanwege één of meer kortere werkweken gecombineerd met meer telefoontjes als gevolg van het versturen van miljoenen aanslagen inkomstenbelasting. De laagste bereikbaarheid was op 27 mei 2019 met een score van 73%. Het gemiddelde over de hele maand mei kwam uit op een bereikbaarheid van 84%. Ten opzichte van mei 2018 is dit een verbetering van 7%.

In mei 2019 zijn 1.023.267 telefoontjes aangeboden aan de wachtrij. Hiervan zijn 70.593 telefoontjes niet toegelaten tot de wachtrij. Telefoontjes worden niet toegelaten tot de wachtrij wanneer er wordt gekozen voor een thema waarvoor op dat moment niet voldoende gekwalificeerde belastingtelefoonmedewerkers beschikbaar zijn om binnen een maximale wachttijd het telefoontje af te handelen. De maximale wachttijd wordt ingesteld om langere wachttijden te voorkomen. Gevolg hiervan is dat telefoontjes niet tot de wachtrij worden toegelaten.

[Nieuwsbron]

Informatiesoort: VN Vandaag

Rubriek: Belastingrecht algemeen

Regelgevende instantie: Ministerie van Financiën

Editie: 18 juni

3

Inhoudsopgave van deze editie

Gerelateerde artikelen