X bv doet BPM-aangifte voor een BMW X5 xDrive 30d High Executive 7p met schade en voldoet hiertoe € 5766. De auto heeft volgens de voertuiggegevens een CO2-uitstoot van 162 gram per km. De datum eerste toelating in Duitsland is 4 maart 2020. De km-stand op het moment van de registratie in Nederland op 18 december 2020 is 30. Rechtbank Noord-Nederland handhaaft de naheffingsaanslag van € 28.521, waarin een CO2-uitstoot van 211 gram per km is toegepast. In hoger beroep stelt X bv dat het een gebruikte auto is, omdat de auto met open ramen door een wasstraat is gereden en daardoor schade heeft.
Hof Arnhem-Leeuwarden oordeelt op basis van de kilometerstand van 30 ten tijde van de registratie, dat de auto na vervaardiging in het buitenland niet of nauwelijks op de weg in gebruik is geweest. Dit betekent dat de auto ten tijde van de registratie in Nederland moet worden aangemerkt als een nieuwe auto. Het maakt niet uit dat er op dat moment waterschade was. De CO2-uitstoot moet worden vastgesteld aan de hand van de WLTP-methode die geldt op 18 december 2020. De vergelijking door X met reeds in Nederland geregistreerde, gebruikte referentie-auto’s is niet relevant. Het hoger beroep van X bv is ongegrond.
Wetsartikelen:
Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie 110
Wet op de belasting van personenauto's en motorrijwielen 1992 10
Wet op de belasting van personenauto's en motorrijwielen 1992 9
Informatiesoort: VN Vandaag
Rubriek: Belastingheffing van motorrijtuigen
Instantie: Hof Arnhem-Leeuwarden
Editie: 20 maart