Hof Den Haag oordeelt dat X bv niet aannemelijk maakt dat de hogere CO2-uitstoot uitsluitend is veroorzaakt door het verschil in testmethode. De fabrikant kan de aanvraag van de nieuwe typegoedkeuring hebben aangegrepen om ook wijzigingen op het gebied van techniek en/of uitvoering door te voeren.
X bv doet BPM-aangiften voor een Ford C-Max, een Renault Captur en een Opel Crossland X. De officiële typegoedkeuringen volgens de NEDC 2-methode gaan uit van CO2-uitstoten van respectievelijk 129, 123 en 130 gram per km. Volgens X bv is bij de registratie van gelijksoortige auto’s echter uitgegaan van lagere uitstoten (oude NEDC 1-methode). Volgens Rechtbank Den Haag moet de verschuldigde BPM worden gebaseerd op de oude lagere CO2-uitstoten. De enkele wijziging van de typegoedkeuring brengt niet met zich mee dat de gelijksoortigheid vervalt. De inspecteur gaat in hoger beroep. Hof Den Haag oordeelt dat X bv niet aannemelijk maakt dat de hogere CO2-uitstoot uitsluitend is veroorzaakt door het verschil in testmethode. Deze auto’s zijn namelijk op eigen verzoek van de fabrikant met toepassing van de WLTP-methode getest. De fabrikant kan de aanvraag van de nieuwe typegoedkeuring hebben aangegrepen om ook wijzigingen op het gebied van techniek en/of uitvoering door te voeren. Dat alle auto’s dezelfde basale technische eigenschappen hebben, zoals brandstof, aandrijving, transmissie, motorinhoud, cilinders, wielbasis en vermogen, is niet voldoende. Het beroep van de inspecteur is gegrond. Voor de Opel heeft X bv wel recht heeft op de extra leeftijdskorting van € 52.
Wetsartikelen:
Wet op de belasting van personenauto's en motorrijwielen 1992 10
Wet op de belasting van personenauto's en motorrijwielen 1992 9
Instantie: Hof Den Haag
Rubriek: Belastingheffing van motorrijtuigen
Editie: 8 januari
Informatiesoort: VN Vandaag