Hof Arnhem-Leeuwarden oordeelt dat voertuigen als referentievoertuig in aanmerking komen die ook een datum eerste toelating in de eerste twee maanden van2014 hebben. Het BPM-tarief uit 2013 is dan ook van toepassing op de auto van X.
X bv doet in januari 2017 BPM-aangifte van een gebruikte Jeep Wrangler en registreert de Jeep ook in januari 2017. De auto is afkomstig uit Duitsland en heeft aldaar een datum van eerste toelating van 28 januari 2014. Volgens X bv heeft zij teveel BPM betaald, aangezien het historische tarief van 2013 kan worden toegepast (art. 16a Wet BPM 1992). Volgens de inspecteur geldt echter als hoofdregel dat bij een registratie in 2017 het in 2017 geldende BPM-tarief wordt toegepast. Verder zijn volgens hem voertuigen waarop art. 16a Wet BPM 1992 is toegepast geen referentievoertuigen.
Hof Arnhem-Leeuwarden oordeelt dat voertuigen als referentievoertuig in aanmerking komen die ook een datum eerste toelating in de eerste twee maanden van 2014 hebben. Omdat het op grond van art. 16a Wet BPM 1992 mogelijk is dat zich op de Nederlandse markt voertuigen bevinden met de datum eerste toelating 28 januari 2014, waarop het tarief van 2013 is toegepast, is het tarief uit 2013 ook van toepassing op de auto van X. Het hof overweegt hierbij dat voertuigen waarbij art. 16a Wet BPM 1992 is toegepast ook referentievoertuigen kunnen zijn. Het gelijk is aan X bv.
Wetsartikelen:
Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie 110
Wet op de belasting van personenauto's en motorrijwielen 1992 16a
Informatiesoort: VN Vandaag
Rubriek: Belastingheffing van motorrijtuigen
Instantie: Hof Arnhem-Leeuwarden
Editie: 30 juli