De Staatssecretarissen van Financiën hebben de derde voortgangsrapportage 2019 van de Belastingdienst naar de Tweede Kamer gestuurd. De rapportage ziet op de maanden september tot en met december 2019 en blikt tevens terug op de uitvoering van het Jaarplan 2019 over het hele jaar.

Zij wijzen erop dat het Jaarplan 2019 al in november 2018 aan de Kamer is aangeboden. De plannen die zijn gemaakt om de problemen die daarna naar voren zijn gekomen aan te pakken, komen niet in het Jaarplan 2019 tot uitdrukking. In de rapportage wordt slechts verantwoording afgelegd voor de doelen die eind 2018 in het Jaarplan 2019 zijn vastgelegd.

Uit de rapportage wordt duidelijk dat het de Belastingdienst in 2019 niet gelukt is om voldoende bezwaren op tijd te behandelen. Ook de bereikbaarheid van de Belastingtelefoon was in 2019 nog niet op het gewenste niveau. Bij Toeslagen is sprake van oplopende werkvoorraden en doorlooptijden voor de behandeling van vragen, bezwaren en klachten. Op het gebied van ICT is de doelstelling van het verlagen van de technische schuld naar maximaal 44% gehaald.

De update over de uitvoering van de plannen van de nieuwe staatssecretarissen wordt bij de eerste voortgangsrapportage over het Jaarplan 2020 naar de Kamer gestuurd, alsmede de effecten van COVID-19 voor het werk van de Belastingdienst. Tevens wordt voor de zomer 2020 de aanpak van de ontvlechting van de Belastingdienst verder uiteen gezet.

[Nieuwsbron] [Nieuwsbron] [Nieuwsbron] [Nieuwsbron] [Nieuwsbron] [Nieuwsbron]

Informatiesoort: VN Vandaag

Rubriek: Belastingrecht algemeen

Regelgevende instantie: Ministerie van Financiën

Editie: 23 juni

5

Inhoudsopgave van deze editie

Gerelateerde artikelen